رشد 103 درصدی معاملات مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی جدیدترین گزارش تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد در تیرماه امسال معاملات مسکن نسبت به تیرماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۳ درصد رشد داشت و سهم خانه‌های بالای ۲۰ سال ۲۱۸ درصد رشد کرد.
معاملات مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم، به نظر می‌رسد با توجه به ثبات نسبی قیمت ارز، افت بورس و کاهش قیمت خودرو بخشی از سرمایه‌ها به منظور حفظ ارزش دارایی به سمت معاملات مسکن آمده است. (برای مشاهده فایل‌های خرید و فروش آپارتمان در تهران به سایت ملکی دلتا مراجعه کنید.)

به اعتقاد فعالان بازار مسکن کاهش معاملات در مناطق مصرفی نشان از غلبه خریدهای سرمایه‌ای بر خریدهای مصرفی در بازار مسکن دارد.

طبق اعلام بانک مرکزی، تیرماه امسال در مناطق 22 گانه تهران 10294 واحد مسکونی در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شد که نسبت به تیرماه سال گذشته 103 درصد افزایش یافت.

معاملات مسکن

این میزان معاملات مسکن نسبت به خرداد 1401 حدود 26 درصد کاهش یافت. یکی از دلایل آن انتظارات کاهش قیمت به واسطه تاثیر برخی رویدادهای احتمالی بود.

در بخش توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده براساس شاخص “تفکیک عمر بنا” نیز به دلیل تورم‌های پیاپی سال‌های گذشته تقاضا به سمت و سوی واحدهای با عمر ساخت بالای 20 سال بوده است.

بر این اساس در تیرماه با آن‌که واحدهای با عمر تا 5 سال با 30.1 درصد بیشترین سهم را در سبد معاملات مسکن مردم داشت، ‌اما واحدهای با عمر بالای 20 سال نیز رشد 218.4 درصدی را ثبت کرد.

مطلب پیشنهادی:  کشور سالانه به چند واحد مسکن نیاز دارد؟

در ماه گذشته 2114 فقره از معاملات مسکن شهر تهران برای واحدهای با عمر بیش از 20 سال بود. تیرماه سال گذشته سهم این نوع ساختمان‌ها در معاملات 664 فقره بوده است.

معاملات مسکن

منطقه 5 پایتخت رکورد زد

بیشترین تعداد معاملات در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران متعلق به منطقه ۵ بود که سهم ۱۴.۶ درصدی را از کل قراردادهای خرید و فروش به خود اختصاص داد. جایگاه دوم به منطقه ۲ با ۹.۳ درصد، رتبه سوم به منطقه ۴ با ۸.۸ درصد و جایگاه چهارم متعلق به منطقه ۱۰ با ۸.۴ درصد از کل معاملات بوده است.

مطالعه بیشتر:کاهش 42 درصدی ساخت و ساز در پایتخت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …