حداقل هزینه ساخت مسکن به متری 10 میلیون تومان رسید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حال حاضر حداقل هزینه ساخت یک متر مربع آپارتمان در تهران به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است.
هزینه ساخت آپارتمان

به گزارش دلتا مگ به نقل از فردای اقتصاد، با رشد تند هزینه هزینه ساخت آپارتمان در بهار سال جاری، تورم نقطه‌ به نقطه مصالح ساختمانی نسبت به بهار پارسال رشد ۴۳ درصدی داشت. این در حالی است که همواره سازندگان از افزایش سنگین هزینه‌های ساخت‌وساز انتقاد می‌کنند.(برای مشاهده فایل‌های خرید و فروش آپارتمان در تهران به سایت ملکی دلتا مراجعه کنید.)

طی سال‌های اخیر شتاب رشد قیمت زمین از قیمت املاک مسکونی سبقت تندی گرفت که منجر به کاهش مداوم حاشیه سود ساختمان‌سازی شد. به طوری که در پاییز و زمستان سال گذشته حداقل هزینه ساخت یک متر مربع آپارتمان در تهران حدود ۸ میلیون تومان اعلام می‌شد که اکنون این عدد به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

هزینه ساخت آپارتمان

طبق داده‌های مرکز آمار در پاییز سال گذشته نسبت قیمت زمین به مسکن در پایتخت به عدد ۱.۵ رسیده است که بیشترین میزان تاریخی این نسبت محسوب می‌شود. حال به نظر می‌رسد جهش ۸ درصدی قیمت املاک در تیرماه چندان بی‌ارتباط به رشد ۲۶ درصدی هزینه ساخت‌وساز در بهار نباشد.

طی سال‌های اخیر شتاب رشد قیمت زمین از قیمت املاک مسکونی سبقت تندی گرفت که منجر به کاهش مداوم حاشیه سود ساختمان‌سازی شد. اتفاقی که می‌تواند اصلی‌ترین عامل کاهش شدید ساخت‌وساز و صدور پروانه‌های ساختمانی باشد. در سال گذشته پروانه‌های ساختمانی صادر شده در پایتخت به حداقل میزان خود از هنگام ثبت داده‌های ساختمانی رسید

مطلب پیشنهادی:  قراردادهای دلاری اجاره خانه، پدیده جدید در بازار مسکن

داده‌های مرکز آمار از وضعیت بازار مسکن تهران در تیرماه نشان می‌داد که هر چند حجم معاملات افت سنگین ۴۰ درصدی داشته است، اما قیمت مسکن با جهش ماهانه بیش از ۸ درصدی مواجه شده است.

هزینه ساخت آپارتمان

سیمان گران‌ترین مصالح ساختمانی

در بین گروه‌های مختلف نهاده‌های ساختمانی، گروه سیمان و بتن و گروه خدمات بیش از ۵۰ درصد رشد قیمت داشتند.

گروه سیمان و بتن در بهار امسال رشد فصلی ۵۶ درصدی را تجربه کرد. یکی از دلایل مهم گرانی سیمان قطع برق این صنعت در تابستان بود.

گفتنی است که متوسط تقاضای خرید سیمان در بورس کالا از تابستان سال گذشته تا خرداد امسال حدود ماهانه ۵ میلیون تن بود که این عدد در خرداد امسال به بیش از ۹ میلیون تن رسید.

دومین رشد سنگین هم مربوط به گروه خدمات بود که در بهار امسال رشد فصلی ۵۳ درصدی را تجربه کرد.

مطالعه بیشتر:تامین مالی، مشکل اصلی ساخت مسکن ملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …