قیمت 2 متر خانه در تهران از حقوق یک‌سال کارگر فراتر رفت

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به اوضاع بد بازار مسکن، شاهد آن هستیم که روزهای سخت همچنان برای مستاجران ادامه دارد. زیرا آپارتمان های شهرهای اطراف تهران قیمت مناسب تری داشتند و قشر متوسط تا ضعیف جامعه را در خود جای می‌داد، حالا با ترقی اجاره‌بها، همین شهرها نیز به نقاطی گران‌ قیمت تبدیل شده است.
قیمت اجاره

به گزارش دلتامگ به نقل از خبرآنلاین، با وجود آنکه در دو سال گذشته نرخ اجاره‌ خانه در تهران و شهرستان‌ها تعیین شد، اما همچنان شاهد آن هستیم که قیمت اجاره روند صعودی دارد. از سوی دیگر آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی گویای آن است که قیمت اجاره در تهران ۴۷.۴ درصد و در کل مناطق شهری کشور ۵۲.۳ درصد رشد کرده است. آنچه که باعث افزایش قیمت در حوزه اجاره شده، رکود قابل توجه در حوزه خرید و فروش ملک است.

در شرایطی که خریداران تمایلی به ورود به بازار مسکن ندارند، تقاضا برای خرید به شدت کاهش می‌یابد و بازار در رکود قرار می‌گیرد. اما آنچه که در بازار کنونی مسکن شاهد آن هستیم، رکود بر اثر تورم است. در این شرایط افزایش تقاضا نیز نمی‌تواند بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشد، زیرا تقاضای مسکن در پایین‌ترین حد قرار دارد و کمتر کسی می‌تواند نسبت به خرید اقدام کند، اما قیمت‌ها همچنان بالاست و هر ماه نسبت به قبل نیز این روند افزایشی ادامه دارد. آنچه که باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی در بازار مسکن می‌شود، کاهش شدید قدرت خرید و سقوط آزاد ساخت مسکن در کشور است.

قیمت اجاره

 

وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای است که بهار 1401 را سردترین فصل ساخت‌وساز در پایتخت می‌دانند. با توجه به آنکه سال 1400 نیز ساخت و ساز در بخش مسکن در وضعیت نارنجی قرار داشت، اما بررسی پروانه‌های ساختمانی که در این سال صادر شده حاکی از آن است که بهار پارسال در تهران برای ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده که این میزان در بهار امسال به شش هزار و ۲۰۰ واحد کاهش یافته است.

مطلب پیشنهادی:  افزایش 40 درصدی اجاره نشینی

قیمت اجاره

قیمت مسکن با دستمزد در ایران قابل مقایسه نیست

قیمت یک متر مربع مسکن با دستمزد متعارف در ایران فاصله بسیار زیادی دارد. حداقل دستمزد یک کارگر ایرانی دارای دو فرزند در سال 1401، به 6 میلیون و 700 هزارتومان رسیده است. در حالی که با توجه به آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، قیمت خانه در تهران از متری 41 میلیون نیز فراتر رفته است. در این شرایط یک کارگر ایرانی با پس‌انداز یک سال حقوق خود، می‌تواند دو متر مربع واحد مسکونی تهیه کند.

نتیجه‌گیری: با توجه به اوضاع کنونی بازار مسکن و تورمی که در این حوزه وجود دارد، یک کارگر ایرانی برای خرید یک آپارتمان کوچک باید حداقل 30 سال کار کند.

پیشنهاد مطالعه:«سرانجام پرداخت دلاری اجاره‌خانه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …