خرید و فروش مسکن در ایام محرم کاهش یافت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مشاوران املاک می‌گویند که از ابتدای ماه محرم، مراجعه برای خرید مسکن به طور محسوسی کاهش یافت اما بازار رهن و اجاره با افت چندانی مواجه نشد.
خرید مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، در دو هفته ابتدایی مردادماه تقاضا برای خرید مسکن با کاهش شدیدی همراه شد. در ۱۵ روز ابتدای مردادماه تقاضا برای خرید مسکن در مقایسه با ۱۵ روز انتهای تیرماه ۶۶ درصد کاهش یافت.

میانگین قیمت پیشنهادی هر متر مربع اما افزایش ۳ درصدی را نشان می‌دهد. هم‌اکنون قیمت متوسط هر متر مربع مسکن در شهر تهران به ۴۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع رسید. این میزان رشد ۳ درصدی در مقایسه با نیمه دوم تیرماه حکایت دارد.

این در حالی است که مشاوران املاک معتقدند تغییرات قیمت مصالح ساختمانی، تورم عمومی و ریسک‌های غیراقتصادی همچنان بر بازار مسکن سایه افکنده و جلوی کاهش قیمت‌ها را گرفته است.

خرید مسکن

مقاله مرتبط:

وضعیت نابسامان در بازار مسکن

گفتنی است که آمارهای غیررسمی از افزایش ۵.۳ درصدی نرخ‌های پیشنهادی رهن و اجاره در شهر تهران نسبت به نیمه دوم تیرماه حکایت دارد.

گفتنی است مطابق آمارهای منتشر شده منطقه 9، 13 و 19، بیشترین رشد قیمت را در تیرماه داشتند. منطقه پنج به عنوان پرمعامله‌ترین منطقه تهران در نخستین ماه تابستان افزایش هشت درصدی‌ قیمت‌ها را تجربه کرد .

به اعتقاد فعالان بازار مسکن کاهش معاملات در مناطق مصرفی نشان از غلبه خریدهای سرمایه‌ای بر خریدهای مصرفی در بازار مسکن دارد.

مطلب پیشنهادی:  آیا امسال وام ودیعه مسکن متفاوت است؟

خرید مسکن

فعالان بازار مسکن معتقدند که افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شهر تهران باعث شد تا این بخش در سه ماه گذشته با سه رشد متوالی ۶.۱ درصد، ۸.۴ درصد و ۵.۸ درصدی قیمت مواجه شود. به اعتقاد کارشناسان اقتصاد مسکن در رشد قیمت ها تأثیر انتظارات تورمی، رشد قیمت مصالح ساختمانی و اثر ریسک‌های غیراقتصادی بر بازار مسکن را نمی‌توان نادیده گرفت.

بازار مسکن در شرایطی رشد ۵.۸ درصدی ماهیانه قیمت را طی یک ماه اخیر به ثبت رساند که میزان افزایش در منطقه یک ۳.۲ درصد، منطقه ۲ معادل ۷.۹ درصد، منطقه ۳ به میزان ۹.۲ ، منطقه ۴ به میزان ۳.۸ درصد، منطقه ۵ به عنوان پرمعامله‌ترین منطقه تهران ۸.۱ درصد، منطقه ۱۰ معادل ۷.۲ درصد، منطقه ۱۴ به میزان ۳.۱ درصد و منطقه ۱۵ معادل ۸.۱ درصد بوده است.

مطالعه بیشتر:

ساخت ۴ هزار واحد مسکونی در شهر تهران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …