تاثیر افزایش نرخ مسکن بر اقتصاد جهانی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بحران اقتصادی جهانی موجب با اهمیت شدن بحران مسکن شد. همچنین عملکرد ضعیف بانک‌ها، تمایل مالکان برای صرفه‌جویی در هزینه را افزایش داد.
مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت‌نیوز، نوسانات نرخ مسکن می‌تواند بر اوضاع اقتصادی یک کشور تاثیر‌قابل‌توجهی داشته باشد. هر چه ارزش دارایی‌های افراد بیشتر شود، تسهیلاتی که از طریق وثیقه گذاشتن به آنها پرداخت می‌گردد، بسیار کمتر در امور مفید خرج می‌شوند. برای اخذ گزارش بیشتر پیرامون  قیمت خرید آپارتمان تا پایان این خبر با دلتا مگ همراه باشید.

نرخ مسکن در دهه های 18 و 19 میلادی، ملاکی مهم برای بررسی شرایط اقتصادی یک کشور بود. اما علاقه اقتصاددانان به این زمینه با گذشت زمان تغییر کرد. در قرن بیستم اقتصاددانان توجه بسیار کمی به این حوزه می‌کردند. با آغاز قرن 21 میلادی همچنان نظرها به طرف بازار مسکن جلب شد. بحران اقتصادی جهانی موجب مهم جلوه دادن بحران مسکن شد. همچنین ضعیف‌تر شدن عملکرد بانک ها، انگیزه مالکان برای کاهش هزینه در هدر‌رفت و امکان رکود اقتصادی افزایش داد.

مسکن

عواقب مخرب افزایش نرخ مسکن

 براساس اطلاعات مجله اکونومیست در چند‌سال اخیر تاثیر افزایش نرخ مسکن بر میزان پرداخت وام، سرمایه‌گذاری و بازدهی اقتصاد اهمیت بیشتری داشته است. اما موضوع نگران‌کننده پیرامون افزایش نرخ املاک است، به خصوص این افزایش نرخ مسکن می‌تواند تبعات مخربی برای اقتصاد به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که کاهش سرمایه‌گذاری تولیدی موجب می‌شود تا سرمایه در جای مناسب خود استفاده نشود. در نتیجه این امر اقتصاد با خطرات بسیاری مواجه می‌گردد. به نظر می‌رسد که تورم نرخ زمین احتمال دارد دلیل افت بلند‌مدت در رشد بهره‌وری باشد.

مطلب پیشنهادی:  تمدید زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن تا پایان آذر ۱۴۰۰

املاک و مستغلات بزرگ‌ترین دارایی‌ها در جهان هستند. در سال ۲۰۲۰، املاک، ۶۸ درصد دارایی‌های غیرمالی را تشکیل می‌داد. زمین‌های این املاک جدا از ساختمان‌هایی که بر روی آنها بنا شده‌اند نیمی از این ۶۸ درصد را تشکیل می‌دهند. دارایی غیرمالی دارایی است که نمی‌توان آن را در بازارهای مالی داد‌وستد کرد. با افزایش ارزش این دارایی‌ها سهم آنها از دارایی‌های غیرمالی در برخی کشورها بیشتر شد.

مقاله مرتبط:

مالک و مستاجر در کدام کشور ها بیش تر است؟

مسکن

املاک با ارزش‌ترین دارایی در دنیا

املاک و مستغلات جزو بزرگ‌ترین دارایی‌ها در جهان به شمار می‌روند. در سال 2020، املاک، 68درصد از اموال غیر‌مالی را تشکیل می‌دادند. اراضی این املاک به جز آپارتمان‌هایی که بر روی آنها ساخته شدند، حدودا نیمی از این 68 درصد را شامل می‌شوند. دارایی غیر مالی قابلیت خرید‌و‌فروش در بازارهای مالی را ندارند. با رشد ارزش این دارایی‌ها سهم آنها از دارایی‌های غیر‌مالی در بعضی کشورها نیز افزایش پیدا می‌کند.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد که زمین به راحتی قابلیت سرمایه‌گذاری را داشته باشد زیرا قطعه قطعه نمی‌شوند. بنابراین زمین وثیقه مناسبی برای دریافت وام محسوب می‌شود.

مطالعه بیشتر:

بررسی تاثیر نرخ‌بهره بر کنترل تورم جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …