بررسی آخرین تغییرات در بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمار و ارقام بانک مرکزی و مرکز آمار ایران افزایش قیمت 10 برابری در بازار مسکن را طی پنج‌سال اخیر نشان می‌دهد.
بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت‌نیوز، آخرین تغییرات نرخ در بازار مسکن پایتخت توسط بانک‌مرکزی و مرکز آمار ایران در تیر‌ماه 1401 اعلام شد. بر طبق گزارش مرکز آمار ایران، متوسط نرخ هر متر‌مربع مسکن در پایتتخت طی نخستین ماه به مبلغی بیشتر از 44 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. برای اخذ گزارشات بیشتر پیرامون بررسی قیمت خرید آپارتمان در تهران تا پایان این خبر با دلتا مگ همراه باشید.

بازار مسکن

  وضعیت احداث مسکن در پایتخت چگونه است؟

فرآیند تاریخی نرخ مسکن بر طبق داده‌های بانک‌مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که اطلاعات این دو نهاد شباهت زیادی به یکدیگر دارند. گزارش‌های اخیر این دو سازمان بیانگر افزایش 10 برابری نرخ مسکن در تهران از آغاز سال 1396 تا تیر‌ماه سال 1401 است.

در صورتی که متوسط نرخ تمامی کالاها و خدمات در طول این مدت بیانگر رشد 5 برابری است. همین امر موجب شده تا برخی این رشد شدید نرخ مسکن را مربوط به شکل‌گیری حباب قیمتی ذر بازار مسکن بدانند. همچنین برخی دیگر نیز این افزایش قیمت را مربوط به اوضاع اقتصاد کلان کشور می‌دانند. بنابراین نمی‌توان این رشد صعودی مسکن را مرتبط با شکل‌گیری حباب قیمت دانست.

مطلب پیشنهادی:  خرید اوراق مسکن چقدر شد؟

مقاله مرتبط:

آخرین وضعیت اجاره آپارتمان در بازار مسکن پایتخت

بازار مسکن

کاهش احداث مسکن تهدیدی برای بازار مسکن

جدا از اینکه افزایش نرخ مسکن در مدت 5 سال گذشته منجر به ایجاد حباب قیمتی شده است یا خیر، در واقع مسئله مهمی که بازار مسکن را تهدید می‌کند و موجب ایجاد التهاب و وخامت بیشتر در این بازار می‌شود، کاهش شدید احداث مسکن است. مشکلی که در چند سال آینده موجب تشدید عدم توازن بین عرضه و تقاضای مسکن می‌شود.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌‌رسد که در زمان رونق بازار مسکن، سرمایه‌گذاری در این بخش به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. به عبارتی دیگر در دورانی که نرخ مسکن روندی افزایشی دارد، میزان ساخت‌و‌ساز نیز رشدی صعودی خواهد داشت. بنابراین با افزایش ساخت‌و‌ساز می‌توان از رشد قیمت مسکن جلوگیری کرد.

مطالعه بیشتر:

وضعیت مسکن در سال 1400 چگونه خواهد بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…