عوامل ترک خوردگی در ساختمان کدام است و چرا باید آن را جدی گرفت؟

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ترک‌ خوردگی در ساختمان یکی از مشکلات رایج به شمار می‌رود که با آگاهی یافتن از علت شکل‌گیری و انواع آن به راحتی می‌توانید از گسترش آن بر روی دیگر دیوارهای ساختمان جلوگیری کنید.
ترک خوردگی

ترک خوردگی همواره معضلی است که ساختمان را تهدید می‌کند و از طرفی دیگر ترک خوردگی در بعضی موارد امری طبیعی در ساختمان است. همچنین می‌توان از این نوع ترک‌ها در ساختمان چشم پوشی کرد. اما در هر صورت تمام ترک‌های ساختمان باید بررسی شود. در این مطلب به طور کلی درباره ترک خوردگی و انواع آنها و نحوه ترمیم و مقاوم‌سازی ساختمان دارای ترک به طور مفصل بحث شده و از تجارب شرکت مقاوم سازی افزیر در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

ترک‌ خوردگی

چرا دیوارهای یک خانه دچار ترک خوردگی می‌شوند؟

ترک خوردگی روی سطح دیوار عوامل مختلفی دارد که به طور خلاصه عبارتند از:

  • ترک خوردگی ناشی از نشست ساختمان

این نوع از ترک خوردگی وقتی روی می‌دهد که ساختمان دچار نشست شده باشد. نشست هم ممکن است به خاطر سست بودن خاک زیر پی‌ساختمان باشد که تحمل بار ساختمان را نداشته خود را به صورت ترک‌های عمیق برشی در ساختمان نشان می‌دهد.

  • ترک خوردگی ناشی از جابه‌جایی‌های سازه

این ترک خوردگی‌ها به خاطر جابه‌جایی‌های جزئی در پی‌ساختمان رخ می‌دهند. این اتفاق ممکن است به خاطر نیروهای داخلی زمین مثل زلزله باشد. در ابتدای کار باید علت اصلی جابه‌جایی مشخص شود و سپس باید قبل از هر اقدامی با متخصصان حوزه مقاوم سازی ساختمان مشورت صورت گیرد. بنابراین در اسرع‌وقت و با ارائه مناسب‌ترین راهکار ترمیم و مقاوم‌سازی جلوی پیشرفت آسیب گرفته شود.

ترک خوردگی

چه زمانی ترک خوردگی در دیوار نیاز به بررسی بیشتر و جدی تر دارد؟

ترک خوردگی در سطح دیوار هیچگاه منظره جالبی برای خانه به وجود نمی‌آورد. اما باید توجه داشت که برخی از این ترک‌ها با ابعاد کوچک هیچ مشکل سازه‌ای برای خانه شما به وجود نمی‌آورد. در نتیجه می‌توان آنها را به راحتی برطرف کرد. اما برخی از این ترک‌ها دلیل اصلی نگرانی هستند. به طور معمول، ترک‌های بزرگتر (آنهایی که بزرگتر از 15 میلی متر عرض دارند) باعث نگرانی هستند. بهتر است در اسرع وقت این ترک‌ها باید توسط متخصصان مقاوم‌سازی ساختمان بررسی شده و راهکاری ارائه گردد.

انواع ترک‌ها در ساختمان کدام است؟

انواع ترک در ساختمان عبارتند از:

ترک خوردگی‌های قابل اغماض: ترک خوردگی‌هایی که عرضی به ضخامت کمتر از 1 میلی متر دارند؛ این نوع ترک‌ها به راحتی قابل اصلاح هستند و می‌توان این ترک‌ها را ترمیم کرد.

ترک خوردگی‌های کوچک: این ترک‌ها عرضی به ضخامت بین 1 تا 5 میلی متر دارند که می‌توان آنها را به کمک ملات‌های پر کننده ترمیم کرد. این ملات‌ها در بازار و توسط شرکت‌های مقاوم‌سازی تولید و ارائه می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  دلیل حضور شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن در ایران

ترک خوردگی معمولی و متوسط: عرض این ترک‌ها بین 5 تا 15 میلی متر بوده و ممکن است در این حالت نیازمند به کارگیری روش‌های ترمیم و مقاوم‌سازی ساختمان باشیم.

ترک خوردگی شدید: ترک‌های تا عرض 25 میلی‌متر شدید هستند. همچنین می‌توانند نشانه آسیب سازه باشند. در نهایت باید توسط شرکت مقاوم‌سازی ساختمان بررسی کردند.

ترک خوردگی بسیار شدید: هر ترک با عرض بیش از 25 میلی متر ترک‌های بسیار شدید است و نشان دهنده آسیب جدی سازه می‌باشد. اینگونه ترک‌ها نیاز به تعمیر اساسی دارد.

ترک‌های عمودی کوچک اغلب در دیوارهای گچ‌کاری شده که تازه کار شده است رخ می‌دهند. اگر شکاف‌های عمودی بیشتر از 5/0 سانتی متر باشد، ممکن است علت جدی‌تری وجود داشته باشد که باید بررسی شود. لازم است بدانید که ترک‌های مورب می‌توانند به شکل مجموعه‌ای از پله‌ها به نظر برسند که در امتداد دیوار شما قرار دارند. در نتیجه ممکن است نشانه‌ای از جابه‌جایی سازه باشند. پس همواره ترک‌های عمودی و مخاطرات آن را جدی بگیرید.

برخی از ترک‌های مورب در اطراف درها و پنجره‌ها ممکن است به وجود بیایند. همچنین این ترک‌ها ممکن است به خاطر عدم اجرای نعل درگاه و یا اجرای ضعیف و بد آن در بالای درب و پنجره رخ دهد.

ترک خوردگی

برای ترمیم و مقاوم سازی ترک به چه شرکتی مراجعه کنیم؟

با مراجعه به شرکت‌های مقاوم‌سازی شما می‌توانید با راهکارهای مورد نیاز برای ترمیم و مقاوم سازی دیوار ترک خورده ساختمان خود اقدام کنید و مقاوم‌سازی آن را انجام دهید. در شرکت‌های مقاوم‌سازی یکی از اولین کارهایی که انجام می‌پذیرد این است که ترک‌های خانه شما را از نزدیک تحت پایش می‌کنند تا ببینند آیا جا‌به‌جایی ترک‌ها متوقف شده است یا خیر؟

در انتها به یاد داشته باشید هر نشانه کوچکی از آسیب در ساختمان ممکن است به یک حادثه منجر شود. پس از کنار ترک خوردگی‌های کوچکی که در سطح دیوار نمایان می‌شود به راحتی عبور نکنید. بنابراین به محض مشاهده با متخصصان حوزه مقاوم‌سازی همچون شرکت مقاوم سازی افزیر مشورت کنید. جهت اطلاع از هزینه طرح و اجرای مقاوم‌سازی، مالکان محترم ساختمان می‌توانند به وب‌سایت شرکت مقاوم‌سازی افزیر به آدرس www.afzir.com مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …