کاهش 42 درصدی ساخت و ساز در پایتخت

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن اعلام کرد که ساخت و ساز در پایتخت نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد کاهش داشته است.
ساخت و ساز در پایتخت

به گزارش دلتا مگ به نقل از فرارو، سیدمحمد مرتضوی به موضوع ساخت و ساز در پایتخت اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت تمام شده ساخت، یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ساخت و ساز به کمترین میزان ۱۸ سال اخیر است. هم‌اکنون قیمت‌های فروش در مناطقی که سطح قابل توجهی از ساخت و ساز‌ها را به خود اختصاص می‌داده پایین‌تر از قیمت ساخت است.

وی در ادامه تاکید کرد که در عمده مناطق کشور اقشاری که متقاضی مسکن هستند توانایی پرداخت هزینه‌های مسکن متناسب با تورم نهاده‌های ساختمانی و رشد قیمت تمام شده را ندارند.

بر اساس گفته وی، سازندگان نگران این هستند که نتوانند واحد‌های خود را با یک سود متعارف به فروش برسانند.

مرتضوی با ارائه آماری اعلام کرد که ساخت و ساز در پایتخت نسبت به سال گذشته نیز ۴۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که امروز نه تنها سیاست تشویقی نمی‌بینیم بلکه با ابزار‌های مختلف اعم از مالیات و نرخ عوارض ساختمانی، حوزه ساخت و ساز به نوعی دچار زیان شده است.

ساخت و ساز در پایتخت

او به افزایش قیمت عوارض شهری و هزینه حقوق و دستمزد اشاره کرد و گفت: قیمت نهاده‌های دامی 55 درصد است. خیلی از فروشندگان مصالح علاقه‌ای به فروش ندارند و مرتب می‌خواهند خودشان را به‌روز کنند.

رییس کانون انبوه‌سازان،  خاطرنشان کرد: طبیعتا رشد هزینه‌های ساخت با فاصله‌ی زمانی به شکل افزایش قیمت مسکن در آینده بروز می‌کند. باید با یک سری سیاست‌های کلان و تعریف الگو‌های جدید ساخت و ساز حمایت‌هایی که از حوزه تولید مسکن صورت گیرد. باید سرمایه‌های بخش خصوصی را که سرگردان است به حوزه مسکن بیاوریم و از سازندگان در هر شرایطی حمایت کنیم. حتی طرح‌های خرید تضمینی مسکن را داشته باشیم که مسبوق به سابقه است.

مطلب پیشنهادی:  لوکس‌نشینان چقدر باید مالیات بپردازند؟

ساخت و ساز در پایتخت

مرتضوی با اعلام این‌که کانون انبوه‌سازان در حال دستیابی به توافقاتی با وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن است، تاکید کرد: سازندگان درخصوص قیمت نهضت ملی مسکن، اختلاف نظر‌هایی با وزارت راه و شهرسازی دارند که در حال برطرف شدن است. مذاکرات و جلسات خوبی در هفته‌های گذشته داشتیم و پیش‌بینی ما این است که بتوانیم به یک توافق مشترک برسیم.

وی درباره این مساله که بعضی سازندگان از قیمت متری ۸ تا ۱۰ میلیون تومان سخن می‌گویند توضیح داد: ما قیمت مشخصی را به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد نداده‌ایم. نظر ما این است که با توجه به تغییرات نرخ تمام شده، یک بار دیگر به صورت کارشناسی قیمت‌ها را ارزیابی کنیم و به جمع‌بندی برسیم.

به گفته مرتضوی، همکاران ما قیمت مفید را در نظر می‌گیرند و وزارت راه و شهرسازی قیمت غیرمفید را مدنظر دارد. بخشی از تفاوت در همین تبدیل نهفته است. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اختلاف نظر داریم که باید آن را حل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …