بررسی تاثیر نرخ‌بهره بر کنترل تورم جهانی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خبر‌ها حاکی از این است که رشد نرخ‌بهره موجب توقف رونق بازار جهانی مسکن طی دوران همه‌گیری کرونا در ایالات متحده آمریکا شده است.
نرخ بهره

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای‌اقتصاد، جنگ بانک‌های‌مرکزی جهان علیه تورم لطمه‌زننده به اقتصاد خانوار که با اسلحه نرخ‌بهره تقریبا از دو ماه گذشته آغاز شد، امروز موجب شکست تورم شده است. شما برای خرید آپارتمان در هر نقطه از جهان باید نسبت به وضعیت اقتصادی و خرید و فروش در آن کشور آگاهی لازم را کسب کنید. برای اخذ گزارشات بیشتر پیرامون قیمت بازار مسکن در جهان تا پایان این خبر با دلتا دمگ همراه باشید.

نتایج برآمده از بررسی‌های اخیر دو رسانه درباره وضعیت بازار جهانی مسکن به خصوص “در کشورهایی که قیمت‌بهره در آنها به صورت شگفت‌انگیزی رشد صعودی داشته است”، بیانگر کاهش قدرت‌خرید ملک با این سیاست پولی ضد‌تورمی است. جالب است بدانید که همزمان با این موضوع نرخ خانه در کلانشهرهای دنیا بین 3تا 4 درصد روندی کاهشی را تجربه کرده است.
نرخ بهره

علت کاهش نرخ جهانی مسکن

با توجه به اینکه بانک‌های‌مرکزی آمریکا و اروپا جهت رشد نرخ‌بهره و در پی آن از رشد قیمت بهره وام بلند مدت خرید مسکن استقبال کردند. هم اکنون سرعت رشد نرخ جهانی مسکن در برابر تورم جهانی مسکن کاهش یافته است. در واقع نرخ واقعی خانه بر طبق شاخص‌جهانی کاهش 4 درصدی داشته است. در صورتی که در دو سال‌پیش، این شاخص رشد 10 درصدی داشت.

برنامه‌ریزان امور‌مالی در کشورهای گوناگون جهان این بازگشت قیمت مسکن از روند صعودی را به دلیل استفاده از نرخ‌بهره برای جنگ با تورم موثر و مفید  می‌دانند. همچنین آن را اتفاقی خوب برای برای اقتصاد خانوارها توصیف می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  میانگین قیمت خانه در یوسف آباد

مقاله مرتبط:

کنترل اجاره بها در کشور های توسعه یافته

نرخ بهره

چرا رشد نرخ‌بهره مانع از رونق بازار جهانی مسکن شد؟

بررسی‌های منابع بین‌المللی نشان می‌دهد رشد صعودی نرخ بهره موجب توقف توسعه جهانی بازار مسکن طی دوران شیوع کرونا در ایالات متحده شده است. همچنین این موضوع فشار چند‌برابری بر بانک‌های‌مرکزی تحمیل کرده است. زیرا فعالان اقتصادی سعی بر مهار کردن تورم بدون ایجاد رکودی طولانی‌مدت دارند. لازم به ذکر است که بازار مسکن از اروپا تا آسیا و آمریکای لاتین با رکودی بی‌سابقه مواجه شده است. همچنین در برخی موارد کاهش قیمت مسکن گزارش شده است. این شرایط وخیم اقتصادی به دلیل افزایش هزینه‌های استقراض بانک‌های‌مرکزی به منظور جلوگیری از رشد قیمت مصرف‌کننده اتفاق افتاده است.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد متوسط نرخ فصلی مسکن در کانادا در ماه ژوئن نسبت به اوایل سال‌جاری نزدیک به 8 درصد روندی کاهشی را پشت‌سر گذاشته است. همچنین در نیوزیلند هم نرخ‌ها در ژوئن 8درصد نسبت به پایان سال 2021 سیری نزولی داشته است.

مطالعه بیشتر:

افزایش کم‌سابقه نرخ تورم در بازار جهانی اجاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…