نکات حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در قرارداد مشارکت در ساخت تعیین آورده هریک از طرفین معامله و سهم متعلق به هریک از آن‌ها در پروژه ساختمانی، نحوه پیش فروش واحدها یا ممنوعیت آن و دیگر موارد مختص به این قرارداد، باید به دقت بررسی و در قرارداد ذکر شود.
تنظیم قراردادهای معاملات مسکن

قراردادهای مشارکت در ساخت از جمله قراردادهایی است که نا‌آگاهی هریک ازطرفین معامله می‌تواند منجر به زیان‌هایی جبران‌ناپذیر شود. همانطور که باید هنگام خرید آپارتمان به نکات حقوقی توجه نمایید باید در هنگام عقد این‌گونه قراردادها نیز، دقت کافی را مبذول دارید. با توجه به افزایش نسبی ساخت و سازها، توجه به نکات معاملاتی این‌گونه قراردادها در جهت تامین منافع طرفین قرارداد اهمیت خاصی دارد.

برای آشنایی با این نکات مهم و کسب اطلاعات پیرامون قراردادهای مشارکت در ساخت با دلتا مگ همراه باشید.

مقاله مرتبط:

« قرارداد سود آور مشارکت در ساخت »

معامله بر املاک

بررسی مدارک هویتی مالک و سازنده

در انعقاد قراردادهای مشارکت در ساخت صاحبان زمین با تحویل آن به سازندگان ملک، به عنوان آورده و سازندگان نیز با سرمایه‌گذاری درساخت و اجرا در قبال مالکان زمین، باید به تعهدات خود عمل نمایند.

طرفین این قراردادها می‌توانند اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی باشند. لذا در مرحله اول انعقاد قرارداد شناسایی هویت طرفین بسیار مهم است. در مورد اشخاص حقیقی، مراجعه به مدارک هویتی لازم است. این مدارک از قبیل اسناد سجلی و احراز اهلیت آن‌ها برای انعقاد قرارداد از جمله عاقل، بالغ و رشید بودن، اصیل یا وکیل بودن است. درمورد اشخاص حقوقی مراجعه به مشخصات ثبتی مندرج در روزنامه رسمی و آخرین آگهی تغییرات و نیز اطمینان از درستی مدارک و اسناد ارائه شده، دارندگان حق امضا، سهامداران و … ضروری است.

مطلب پیشنهادی:  لزوم خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن

از آنجا که از دلایل ورود مالکان عرصه به این دست از قراردادها، تامین سرمایه برای ساخت اعیانی است؛ لذا توجه به شرایط مالی سرمایه‌گذاران بسیار مهم است. لازم به ذکر است که انعقاد قرارداد با افرادی که سابقه اجرایی و توان مالی برای اجرای پروژه را ندارند هزینه‌های بسیاری را برای مالکان در پی خواهد داشت. لذا آن‌ها را با اختلافات ناشی از عدم انجام تعهد سازندگان مواجه خواهد کرد.

قرارداد

بررسی دقیق مدارک ملک

از طرف دیگر سازندگان نیز باید با بررسی دقیق اسناد و مدارک مالکیت صاحب ملک، اطمینان لازم درباره تعلق ملک به طرف قرارداد را حاصل کنند.

این که ملک مورد نظر متعلق به طرف قرارداد است یا نامبرده به عنوان وارث ملک قصد انعقاد قرارداد دارد مهم است. در این صورت باید احراز نمود که آیا روند قانونی انحصار وراثت طی شده است یا خیر؟ و اینکه آیا ملک دارای شریک است یا نه؟ مشاع است یا مفروز و مواردی از این قبیل که در روند اجرای کار نقشی تعیین کننده دارند.

پیشنهاد مطالعه:

«قرارداد مشارکت در ساخت و ارکان آن »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

با رعایت 5 نکته طلایی، رشد نخل شامادورا چند برابر کنید!

گیاهان آپارتمانی بزرگ مانند نخل شامادورا زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌بخشند و محیط را …