عامل افزایش قیمت مسکن چه کسانی هستند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصادی معتقد است که بازار مسکن بازار چند لایه‌ای است که سفته‌بازان و دلالان، بازار مسکن ما را احاطه کرده‌اند. این افزایش قیمتی که ما نه در این ماه‌ها بلکه در سال‌های گذشته تجربه کردیم، قطعا طبیعی نبوده است.
عامل افزایش قیمت مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم، احسان سلطانی کارشناس اقتصادی معتقد است که بازار مسکن به جولانگاه دلالان و سفته بازان تبدیل شده است.

او  در ادامه گفت: به عنوان مثال امروز شهر استانبول در کشور ترکیه که جزو شهرهای پرجمعیت و معروف این کشور است، یک خانه 70-80 را متری را می‌توانید با ماهی حدود 6-7 میلیون تومان بدون پول پیش اجاره کنید. این در حالیست که با این پول امکان اینکه حتی در حوالی میدان انقلاب و فاطمی که محله‌های بالانشین شهر هم به حساب نمی‌آیند، بتوانید خانه‌ای اجاره کنید!

سلطانی خاطرنشان کرد: اساسا به اعتقاد من، بازار مسکن بازار چند لایه‌ای است که سفته‌بازان و دلالان، بازار مسکن ما را احاطه کرده‌اند. این افزایش قیمتی که ما نه در این ماه‌ها بلکه در سال‌های گذشته تجربه کردیم، قطعا طبیعی نبوده است و باید بپذیریم که بازار مسکن جولانگاه ابرسفته بازان و دلالان شده است.

دلالان بازار مسکن

او با تاکید بر اینکه مقصر این رشدها، بی‌شک بانک‌ها و موسسات مالی خصوصی هستند، اظهار داشت: لازم به ذکر است که بعضی از این بانک‌ها بدهکارهای جدی هستند و بدهی‌های سنگینی را دارند. وقتی قیمت مسکن رشد می‌کند طبیعی است که قیمت املاک و مستغلات این بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند.طبیعتا در ترازنامه‌های این بانک‌ها بدهی کاهش پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  نگاهی به قیمت مسکن در فلسطین تهران

این کارشناس مسکن اعلام کرد: شاید برخی بگویند منظور از این ابر سفته بازان و دلالان چه کسانی هستند، مشخصا این افراد همان هایی هستند که این وضعیت را برای بازار سرمایه درست کردند.

دلالان بازار مسکن

گفتنی است، بازار مسکن در یکی دوماه گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که سایر بازارهای موازی، شرایط رکودی و سردی را تجربه می‌کنند.

مطابق آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی از طریق معاملات ملکی شهر تهران ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که نسبت به ماه قبل ۵.۸ درصد و نسبت به مشابه سال قبل ۳۸.۸ درصد رشد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …