افزایش 5/8 درصدی قیمت مسکن در یک ماه اخیر

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمار و ارقام نشان می‌دهند که همزمان با افزایش قیمت خانه در یک‌ماه گذشته، میزان نقدینگی در بازار مسکن افت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.
قیمت مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت‌نیوز، بر طبق داده‌های بانک مرکزی میانگین متراژ معامله شده در بازار مسکن معادل 85 متر مربع بوده است. حاصلضرب این رقم در تعداد معاملات و میانگین نرخ معاملات در تهران نشان از فرایند کاهشی حجم پول در گردش مربوط به بازار مسکن تهران است. لازم است برای خرید آپارتمان در پایتخت حتما از آخرین تغییرات قیمت مسکن در معاملات اخیر آگاه شوید.

بر اساس آخرین داده‌های آماری هزینه میانگین مسکن در تهران در نخستین ماه تابستان معادل با 41 میلیون و 705 هزار تومان تخمین زده شده است. این شاخص در مقایسه با ماه گذشته رشدی 5/8 درصدی را تجربه کرده است. همچنین تورم ماهانه اخیرا مثبت گزارش شده است.

تنها نکته‌ای که می‌تواند در این ماه بیشتر مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد، فرایند نقدینگی وارد شده به بازار مسکن پایتخت می‌باشد.

قیمت مسکن

 ورود 36 هزار و 491 میلیارد نقدینگی به بازار مسکن

بر طبق آمار و ارقام بانک مرکزی میانگین متراژ معامله شده در بازار مسکن معادل 85 متر مربع محاسبه شده است. حاصلضرب این عدد در میزان معاملات و میانگین نرخ خرید و فروش در تهران بیانگر سیر نزولی حجم پول جا‌به‌جا شده در مسکن تهران است.

با توجه به اینکه 10 هزار و 294 فقره معاملات مسکن در تیر ماه سال 1401 ثبت شده است، حدودا 36 هزار و 491 میلیارد تومان میزان نقدینگی وارد شده به بازار مسکن در ابتدای تابستان سال جاری بوده است.

در صورتی که این شاخص در ماه پیش معادل 46 هزار و 480 میلیارد تومان به صورت تقریبی پیش‌بینی شده است. در واقع می‌توان گفت متغیر پولی مسکن در تیر سال جاری کاهشی 21/5 درصدی را پشت سر گذاشته است.

مطلب پیشنهادی:  رویای صاحبخانه شدن در اصفهان

مقاله مرتبط:

اخبار افزایش قیمت مسکن در ۳ استان کشور

قیمت مسکن

علت کاهش نقدینگی در بازار مسکن پایتخت

مقایسه این متغیر در آغاز تیرماه با مقاطع مشابه خود در چندین سال اخیر بیانگر بیش‌ترین ریزش ماهانه ارزش کل معاملات مسکن طی 5 سال گذشته بوده است.

در واقع کاهش نقدینگی در بازار مسکن مربوط به رکود معاملات در بازار مسکن تهران می‌شود. در این بازه زمانی میزان معاملات کاهشی 25/8 درصدی را تجربه کرده است. بنابراین در چنین شرایطی افزایش قیمت‌ها می‌تواند منجر به کاهش تولید در بازار مسکن شود. همچنین می‌تواند به پیشی‌گرفتن خرید از تولید در بازار بیانجامد.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد که تعداد بالای معاملات و میانگین نرخ در بازار مسکن موجب افزایش مقدار نقدینگی موجود در این بازار شده است. همچنین در سه ماه اخیر این شاخص بیش از 30 هزار میلیارد تومان گزارش شده است. در واقع رشد نقطه‌ای آن فراتر از مرز 100 درصد به ثیت رسیده است.

مطالعه بیشتر:

عامل افزایش قیمت مسکن چه کسانی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …