ابهام در قیمت مسکن ملی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رییس کمیسیون عمران گفت: در شرایطی که تولید مسکن افزایش نیافته و خانه‌های خالی برای اخذ مالیات شناسایی نشده‌اند، طبیعی است با افزایش قیمت خرید و اجاره مواجه شویم. در چنین شرایطی تنها راه حمایت از طرح تعیین اجاره‌بها است.
پرداخت تسهیلات مسکن

به گزارش دلتا به نقل از تجارت نیوز، محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری واحد‌های نهضت ملی مسکن از سوی دولت اظهار داشت: گروهی از متقاضیان مسکن ملی 40 میلیون آورده اولیه خود را پرداخت کرده‌اند. قرارداد ساخت این گروه از متقاضیان با مبلغ 5/5 میلیون تومان منعقد شده است. اما امروزه شاهد آن هستیم که هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان برای متقاضیان 8 میلیون افزایش یافته است.

در شرایطی که دولت با پیمانکار با قیمت 5/5 میلیون برای ساخت هر واحد به توافق رسیده است. اکنون با تورم شدیدی که در بازار ملک قابل مشاهده است. این امکان وجود ندارد که ساختمان با قیمت هر متر مربع 5/5 میلیون به اتمام برسد. ماحصل این عمل منجر به ساخت واحدهایی می‌شود که از هیچ‌گونه ایمنی برخوردار نیستند.

مقاله مرتبط:

«قیمت مسکن ملی در شهرهای کوچک»

متقاضیان مسکن ملی

آورده متقاضیان چه مقدار افزایش می‌یابد؟

رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: آنچه که در موضوع مسکن ملی اهمیت فراوان دارد، این است که قیمت مقطوعی برای ساخت این واحدها به متقاضیان مسکن ملی اعلام نشده است. در چنین شرایطی که با تورم شدید در بازار مسکن مواجه هستیم، معلوم نمی‌شود قیمت خرید آپارتمان 100 متری چقدر تمام می‌شود.

با این شرایط که پیش روی واحدهای نهضت ملی است، آینده روشنی برای آن مشاهده نمی‌شود. ادامه این روند ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد. با توجه به اینکه قرار بود منابع مالی این پروژه‌ با استفاده از تهاتر یدست آید، اما پیگیری در این خصوص مشاهده نمی‌شود. در پروژه نهضت ملی دولت موظف است با تامین منابع مالی، در اختیار گذاشتن مصالح با قیمت مناسب و تهیه زمین به روند این پروژه سرعت ببخشد.

مطلب پیشنهادی:  شرایط ضامن وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰

رییس کمیسیون عمران درباره پیشرفت طرح نهضت ملی اظهار داشت: دولت تا کنون توانسته است  به اندازه ۲ میلیون واحد مسکونی زمین تامین کنند که این اقدام قابل دفاعی است. اما دولت با استفاده از 40 میلیون آورده متقاضیان باید به فکر ایجاد زیرساخت باشد. برای تامین منابع مالی این پروژه باید به این موضوع توجه داشت که اکثر متقاضیان این واحدها اقشار کم درآمد جامعه هستند. بنابراین نباید به آن‌ها فشار آورد.

نتیجه‌گیری: قبل از افزایش منابع برای پروژه مسکن ملی ابتدا باید تمام جوانب کار را بررسی کرد تا هنگام انجام کار به مشکل نخوریم که مجبور به متوقف کردن پروژه شویم.
پیشنهاد مطالعه:

«مقاومت دستگاه‌های دولتی، علت اصلی کمبود زمین در طرح نهضت ملی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…