تهران سالانه به ساخت چه تعداد مسکن نیاز دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: تهران حدودا به سالی 150 هزار واحد مسکونی نیاز دارد در حالی که حداقل در 3 سال گذشته ساخت‌وساز مسکن از 35 هزار واحد در طول یک سال بالاتر نرفت.
ساخت و ساز در پایتخت

به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم، مجید شاکری پژوهشگر اقتصادی در خصوص دلایل تورم کم سابقه تیرماه مسکن که منجر به کاهش خرید و فروش خانه شد، توضیح داد: وقتی چشم‌انداز عرضه در بازار مسکن نامطلوب است و تحرک قابل توجهی در این خصوص رخ نمی‌دهد، طبیعتا افزایش قیمت مسکن امری بدیهی به حساب می‌آید.

او در ادامه همین عامل را باعث جدایی روند تغییر قیمت مسکن از تورم دانست. او افزود: در شهری مثل تهران، حدودا به سالی 150 هزار واحد مسکونی به طور قطعی نیاز داریم در حالی که حداقل در 3 سال گذشته ساخت و ساز مسکن از 35 هزار واحد در طول یک سال بالاتر نرفت.

ساخت و ساز مسکن

شاکری با تاکید بر اینکه با کاهش ساخت و ساز مسکن، عرضه نمی‌تواند پاسخگوی تقاضا باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در 5 سال گذشته فاصله جدی بین عرضه و تقاضای مسکن در کشور بوجود آمد. طبیعی است که ما شاهد رشد قیمت در حوزه مسکن باشیم.

بر اساس اعلام او، اساسا نوع تعیین قیمت متوسط در بافت‌های اصلی در شهر تهران در تعیین‌کننده قیمت مسکن در سطح کشور هستند.

این کارشناس اقتصادی به طرح مالیات بر خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی نظیر مالیات بر خانه‌های خالی یا حد بستن برای رشد اجاره‌ها و از این دست اقدامات که شاید اقدامات خوبی به حساب بیایند اما به احتمال زیاد نمی‌توانند در مقابل رشد قیمت مسکن مقاومت کنند.

مطلب پیشنهادی:  سال خوبی پیش روی مستاجران نیست

ساخت و ساز مسکن

شاکری معتقد است: این‌ها ابزارهایی در دست سیاستگذار هستند که شاید به عنوان مسکن‌های موقت عمل کنند و باید بدانیم که درمان اصلی نیستند.

برخی از کارشناسان بازار مسکن همواره تاکید کرده‌اند که باید مسکن از حالت کالای سرمایه‌ای خارج شود. از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند که این حرف خیلی دقیق نیست چرا که در آن صورت موتور محرک سازندگان مسکن خاموش می‌شود. ساخت مسکن که نیاز آن به شدت در کشور حس می‌شود، دیگر توجیه اقتصادی ندارد و طبیعتا خود این موضوع سبب افزایش مجدد قیمت مسکن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …