تردید وزیر راه برای تامین منابع مالی در طرح نهضت ملی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وزیر راه و شهرسازی گفت: در میان بانک‌هایی که موظف به پرداخت تسهیلات شده‌اند، تنها بانک مسکن است که به وظایف خود عمل می‌کند. سایر بانک‌ها از پرداخت تسهیلات شانه‌ خالی کرده‌اند، در حالی که تسهیلات بانکی باید روان، به موقع و براساس قانون پرداخت شود.
تامین منابع مالی

به گزارش دلتامگ به نقل از ایرنا، رستم قاسمی در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی که در خصوص بررسی آخرین وضعیت تامین منابع مالی قانون جهش تولید مسکن برگزار شد گفت: بنده به عنوان فردی که بیش از ۳۰ سال در حوزه عمرانی فعالیت داشتم عرض می‌کنم که با توجه به امکانات موجود، در توانایی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی هیچ تردیدی ندارم.

با استناد به گفته‌های وزیر راه، امیدواریم تا پایان سال جاری ساخت واحدهای مسکونی به اتمام برسد، و عده کثیری از مردم از پرداخت اجاره آپارتمان‌های سنگین خلاص شوند. پیرو سخنان وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در حال ساخت است. از سوی دیگر با وجود اینکه سازمان‌ها موظف شدند تا اراضی خود را برای پروژه نهضت ملی در اختیار وزارت راه قرار دهند، از این مسئله سر باز زدند. با وجود اینکه هیچ یک از ارگان‌ها زمین‌های خود را واگذار نکردند، زمین آماده ساخت برای یک میلیون و 500 هزار واحد وجود دارد.

تامین منابع مالی

مقاله مرتبط:

«زمین برای ساخت مسکن با واگذاری اراضی دولتی»

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای جبران کمبود اراضی

وزارت راه و شهرسازی برای جبران کمبود زمین در نظر دارد، با تغییر کاربری زمین‌هایی که متعلق به این سازمان است و اعطای آن‌ها به دولت یک میلیون و 400 واحد کمبود زمین را جبران کند.

مطلب پیشنهادی:  اضافه شدن 2 شهرجدید به شهرهای نهضت ملی مسکن تهرانی‌ها

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: باید تا پایان شهریور موضوع سه میلیون واحد شهری تمام شود. همچنین خاطر نشان شد، منابع مالی مهمترین عامل تعیین کننده طرح نهضت ملی مسکن بوده که در صورت عدم تامین منابع مالی مورد نیاز، طرح اجرایی نخواهد شد.

تامین منابع مالی

در قانون جهش تولید بانک‌ها موظف شدند، 20 درصد از منابع تسهیلاتی را به بخش مسکن پرداخت کنند. در صورتی که با موضوع تغییر مبلغ تسهیلات موافقت شود، لازم است تا تعداد واحدهایی مسکونی که قرار است در طی 4 سال ساخته شوند نیز افزایش یابند.

قاسمی افزود: برای آنکه در میان راه با کمبود منابع مالی مواجه نشویم، باید از همین ابتدا مشخص شود تا چه مقدار امکان تامین منابع مالی وجود دارد. چنانچه منابع مالی را برنامه‌ریزی نشده افزایش دهیم، این امکان وجود دارد که واحدهای مسکونی 70 تا 80 درصد آماده شوند در نهایت به دلیل کمبود بودجه متوقف شوند.

نتیجه‌گیری: در صورتی که منابع مالی کافی تامین شود مشکلی برای ساخت 4 میلیون مسکن ملی وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه:

«فرصتی دوباره برای جاماندگان طرح نهضت ملی مسکن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …