روند افزایشی اجاره همچنان ادامه دارد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به تدابیر اندیشیده شده برای کنترل قیمت اجاره، اما همچنان شاهد آن هستیم که قیمت روند افزایشی دارد. برای کاهش قیمت اجاره لازم است ابتدا قیمت خرید خانه کنترل شود.
قیمت اجاره‌خانه

به گزارش دلتامگ به نقل از اقتصاد نیوز، وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی در خصوص بازار مسکن اعلام کرد: طراحی بسته اجاره‌بها باعث شده تا بازار مسکن در مقایسه با ماه گذشته در آرامش نسبی قرار گیرد. اما با بررسی قیمت اجاره‌خانه به این نتیجه می‌رسیم که قیمت در بازار اجاره همچنان از روند صعودی برخوردار است. مشاوران املاک در سایر نقاط تهران نیز بر این عقیده هستند که قیمت اجاره‌خانه همچنان از تورم شدیدی برخوردار است. به گونه‌ای که در بعضی نقاط تهران، اجاره دو تا سه برابر افزایش داشته است.قیمت اجاره‌خانه

از سوی دیگر یکی از دلایلی که بر رکود بازار مسکن دامن می‌‌زند، کمبود فایل برای اجاره است. به طوری که در برخی از مناطق تهران در مقایسه با سال گذشته با کمبود فایل برای اجاره مواجه شده‌‍‌ایم. با توجه به گزارشات اعلام شده از بانک مرکزی، شاخص اجاره‌ خانه در تیرماه امسال به ترتیب رشدی معادل ۴۷.۴ و ۵۲.۳ درصد داشته که  نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مقاله مرتبط:

«افزایش اجاره‌بها سال آینده نگران کننده است»

قیمت اجاره‌خانه

تاثیر نرخ خرید بر اجاره‌خانه

با توجه به آمار منتشر شده، اجاره‌خانه در یک ماه گذشته رتبه سوم تورم را در بین کالاها و خدمات به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر کارشناسان معتقد هستند به علت جا ماندن تورم اجاره نسبت به قیمت خانه، روند افزایش اجاره‌بها همچنان ادامه دارد. چنانچه در گذشته فاصله کمی بین شاخص خرید و اجاره وجود داشت، در بازار امروز نیز می‌شد امیدوار بود که این دو شاخص در رنج نزدیک به هم قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه بین نرخ خرید و اجاره وابستگی وجود دارد، افزایش نرخ ملک می‌تواند منجر به افزایش نرخ اجاره شود. برای مثال در سال 1398 قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران 13 میلیون بود اما در سال 1400 این رقم به 32 میلیون افزایش یافته است. این افزایش قیمت بر وابستگی نرخ خرید و اجاره خانه تاکید می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  ساخت خانه‌های 30 متری در بافت فرسوده

نتیجه‌گیری: با توجه به تاکید وزیر راه برای کنترل قیمت اجاره، اما همجنان شاهد افزایش قیمت آن هستیم چرا که بین نرخ خرید و اجاره رابطه مستقیمی وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه:

«راهکار دولت برای کنترل نرخ اجاره‌بها»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…