معاملات آپارتمان‌های قدیمی رونق پیدا کرد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با اینکه خرید و فروش مسکن در تهران متاثر از رشد قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و به حدود یک سوم وضعیت معمول رسیده، سهم آپارتمان‌های قدیمی از کل معاملات پایتخت افزایش یافته است.
آپارتمان‌های قدیمی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، جهش سنگین قیمت‌ها طی ۳.۵ سال گذشته بسیاری از متقاضیان بازار مسکن را به سمت آپارتمان‌های قدیمی سوق داده است.

سال ۱۳۹۲ سهم واحدهای بالای ۵ سال از معاملات شهر تهران حدود ۴۰ درصد بود که در حال حاضر به ۶۴.۲ درصد رسیده است.

البته در حالت کلی، بازار مسکن در رکود قراردارد و در خرداد ۱۴۰۰ تعداد 5 هزار و 102 فقره معامله مسکن انجام شد که حدود یک سوم دوران رونق بود.

با این حال منحنی خرید و فروش واحدهای قدیمی طی هشت سال گذشته صعودی بوده است. مهمترین عامل به کاهش قدرت خرید متقاضیان برمی‌گردد. اما عواملی همچون افت ساخت‌وساز و کمبود زمین برای احداث مسکن در رشد سهم آپارتمان‌های قدیمی بی‌تاثیر نبوده است.

آمار نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۳ آپارتمان‌های بالای پنج سال حدود ۴۲ درصد قراردادهای مسکن شهر تهران را به خود اختصاص می‌دادند.

آپارتمان‌های قدیمی

سال ۱۳۹۴ این رقم به ۴۴ درصد رسید. ۱۳۹۵ واحدهای مذکور ۴۸ درصد از معاملات را در بر گرفت. ۱۳۹۶ این عدد ۵۴ درصد شد. سال ۱۳۹۷ واحدهای بالای پنج سال ۵۶ درصد از معاملات را شامل شدند.

سال ۱۳۹۸ سهم مذکور به ۶۰ درصد رسید. خردادماه ۱۳۹۹ سهم آپارتمان‌های بالای پنج سال از قراردادهای خرید و فروش در تهران ۶۱ درصد بود که در خرداد ۱۴۰۰ به ۶۴ درصد رسید.

مطلب پیشنهادی:  ساماندهی بازار مسکن با تنوع‌بخشی در روش‌های عرضه

با اینکه آپارتمان‌های بالای ۱۶ سال در تهران به خصوص در نیمه جنوبی اغلب فاقد آسانسور هستند، تقاضا برای خرید این واحدها رو به افزایش بوده است.

کاهش معاملات خانه‌های نوساز

آمار گویای آن است که طی هفت سال اخیر به طور دائم از تعداد معاملات واحدهای نوساز کاسته شده و در مقابل، خرید و فروش واحدهای ۱۶ سال به بالا افزایش یافته است.

سهم آپارتمان‌های ۱۶ سال به بالا در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۱۲.۱ درصد بوده که در یک فرآیند افزایشی به ۲۹.۱ درصد در سومین ماه از سال ۱۴۰۰ رسیده است.

عوامل مختلفی منجر به کوچ طرف تقاضا از واحدهای نوساز به واحدهای قدیمی شده که مهمترین آن به کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی و روند نزولی عرضه واحدهای نوساز مربوط می‌شود.

مطالعه بیشتر: اگر قصد خواندن مطالب بیشتری را دارید ما مطلب «کاهش 52 درصدی معاملات آپارتمان» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …