سرعت رشد تورم مسکن کشیده شد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اطلاعات منتشر شده مرکز آمار حاکی از کاهش سرعت رشد تورم مسکن در تیرماه نسبت به خردادماه و اردیبهشت ماه است
تورم مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از روزنامه همشهری، مرکز آمار ایران در گزارش بازار مسکن تهران، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران طی تیرماه امسال را ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

قیمت خرید آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به ماه قبل، ٨.٣ درصد افزایش داشت. همچنین در این ماه، تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۴۵,۲ درصد رسید. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (٣٥.٥ درصد) ٩.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

با توجه به کاهش رشد تورم عمومی در تیرماه نسبت به خردادماه، کارشناسان بازار مسکن، کاهش شتاب تورم بخش مسکن در تیرماه را متأثر از کاهش سرعت رشد تورم عمومی عنوان می‌کنند.

 تورم مسکن

در خردادماه با اجرای برنامه حذف ارز ترجیحی و واقعی شدن قیمت کالاها، نرخ تورم عمومی و تورم کالاها افزایش یافت که این موضوع قیمت مسکن را نیز تحت تأثیر قرار داد. اطلاعات منتشر شده مرکز آمار حاکی از کاهش سرعت رشد تورم مسکن در تیرماه نسبت به خردادماه و اردیبهشت ماه است.

در خردادماه تورم یک متر واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) ۷,۱ درصد رشد داشت. اما این عدد در تیرماه نسبت به ماه قبل (خرداد) ۱.۲ واحد درصد است. به این ترتیب به نظر می‌رسد در بازار مسکن نیز تورم ناشی از افزایش قیمت کالاها رو به کاهش است.

مطلب پیشنهادی:  بازار مسکن نفس راحت می‌کشد

 تورم مسکن
عامل دیگر در کاهش شتاب رشد تورم مسکن که از سال گذشته تأثیری مثبت بر این بازار گذاشته، اجرای نهضت ملی مسکن و ساخت واحدهای مسکونی در قالب این برنامه است. متولیان بخش مسکن اعلام کرده‌اند که ۱۰۰ هزار واحد آماده را در شهریورماه به متقاضیان تحویل می‌دهند. کاهش تولید مسکن به نصف تقاضا، در چند سال گذشته، موجب برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا و افزایش قیمت در بازار مسکن شده است.

گفتنی است که مطابق این آمار، گران‌ترین منطقه تهران، منطقه یک با متوسط هر مترمربع ۸۴ میلیون و ۵۲۲ هزار تومان و ارزان‌ترین منطقه نیز منطقه ۱۷ با متوسط هر متر ۲۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برآورد شده است.

با توجه به تعدیل شتاب رشد تورم مسکن در تیرماه، فعالان حوزه مسکن معتقدند در صورت اجرای برنامه دولت و افزایش تولید و عرضه مسکن، بازار شرایط باثبات خود را حفظ می‌کند. هرچه عرضه مسکن به تقاضا نزدیک شود، با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، قیمت‌ها نیز باثبات می‌شود.

مقاله مرتبط

متقاضیان مسکن مهر تا پایان این دولت خانه دار می‌شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…