نقش وکالت‌نامه در نقل و انتقال ملک

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به ماده 680 قانون مدنی، در صورتی که موکل بدون اطلاع دادن به وکیل او را عزل کند، تمام اقداماتی که وکیل انجام می‌دهد تا زمانی که از حکم عزل خود آگاهی نداشته باشد قابل قبول است.
نقل و انتقال ملک

از معامله‌های مهم در زندگی هر فرد، خرید و فروش خانه است. اما از طرفی دیگر بیشترین حجم کلاهبرداری‌ها در زمینه نقل و انتقال ملک صورت می‌گیرد. به گونه‌ای که دیده شده خریدار با چند ترفند ساده، ملک را از چنگ فروشنده در آورده است. از رایج‌ترین اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شود، وکالت‌نامه است. از سوی دیگر از پرخطر‌ترین معاملاتی است که بیشترین کلاهبرداری در آن اتفاق می‌افتد. برای آشنایی بیشتر با مفهوم وکالت‌نامه تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نقل و انتقال ملک

مفهوم وکالت‌نامه در نقل و انتقال ملک

از نظر لغوی وکالت جایگزینی یا واگذاری امور به شخص دیگر است. از دیدگاه قانون مدنی نیز وکالت‌نامه به این معنا است که، موکل به وکیل خود در خصوص امور خاصی اختیارات لازم را می‌دهد. این اختیار انجام امور، از طریق قرارداد ثبتی که بین دونفر تنظیم می‌شود قابل اجرا است.

مقاله مرتبط:

«روش‌های کلاهبرداری در اجاره ملک»

شرایط فروش ملک با وکالت‌نامه

چنانچه بنا به دلیلی یکی از طرفین امکان حضور به موقع در دفتر اسناد رسمی برای انتقال ملک را نداشته باشد، قراردادی به نام وکالت فروش تنظیم می‌شود. دلایل متفاوتی برای تنظیم چنین قراردادی وجود دارد. این دلایل عبارتند از:

  1. آماده نبودن سند ملک
  2. رهن
  3. کاهش هزینه انتقال سند
  4. مفقود شدن سند ملک
  5. فرار فروشنده از پرداخت مالیات

نقل و انتقال ملک

شیوه واگذاری وکالت‌نامه فروش ملک

برای کاهش دردسرهای مراحل اداری و کاغذ باز‌ها انتقال سند، وکالت در فروش بهترین راه است. افراد برای آنکه راحت‌تر به نتیجه برسند، باید از مراجع قانونی برای ثبت وکالت‌نامه در دفتر اسناد رسمی تاییدیه بگیرند. موکل ( شخصی که به فرد دیگری وکالت می‌دهد) و وکیل ( کسی که شخص موکل، مسئولیت انجام امور مربوط به فروش ملک را به او واگذار می‌کند) طرفین در قرارداد وکالت‌نامه به شمار می‌آیند.

مطلب پیشنهادی:  بازار مسکن پنت هاوس در تهران

اختیارات وکیل در فروش ملک

با استناد بر ماده 661 قانون مدنی، در صورتی که به وکیل وکالت مطلق اعطا شود از جانب موکل این اختیار را دارد تا درباره تمام اموال او هر اقدامی که می‌خواهد انجام دهد. در صورتی که وکالت مطلق نباشد، وکیل این اختیار را دارد که فقط در مورد موضوعات تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهد.

مطابق با ماده ۶۸۳ قانون مدنی ایران، در صورتی که وکالت موکل، به صورت بلاعزل تنظیم شده باشد و در آن قید شده باشد که موکل اختیار عمل در موضوع وکالت را ندارد، موکل تا جایی می‌تواند در موضوع وکالت اقدام عملی داشته باشد که با حقوق قانونی وکیل تعارضی نداشته باشد و برای این نوع اقدامات برای موکل محدودیتی وجود ندارد.

نقل و انتقال ملک

سرانجام وکالت بعد از فوت موکل

به طور کلی قراردادها به دو دسته جایز و لازم تقسیم می‌شوند. در قراردادهای لازم مانند اجاره با فوت هر یک از طرفین تغییری در قرار داد به وجود نمی‌آید. اما در صورتی که قرارداد جایز باشد، مانند قرارداد وکالت‌نامه چنانچه موکل یا وکیل فوت و یا دچار جنون شود، سلامتی برای تنظیم عقد نیاز است، از بین می‌رود و این مسئله باعث فسخ قرارداد خواهد شد.

نتیجه‌گیری: در صورتی که قصد انجام معامله کلان از طریق وکالت‌نامه را دارید، قبل از تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی در دفتر خانه‌ای که سند را تنظیم کرده رفته و اعتبار سند را استعلام بگیرید.

پیشنهاد مطالعه:

«شرایط فروش ملک با وکالت بلاعزل»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…