روش‌‌های کلاهبرداری در ملک

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطابق ماده 1 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که شخصی با حیله و کلاهبرداری مالی را بدست آورد، مجرم شناخته می‌شود و به دلیل ارتکاب جرم علاوه بر عودت مال به مالک، به 1 تا 7 سال حبس نیز محکوم می‌شود.
کلاهبرداری در ملک

امروزه در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که کلاهبرداری‌های زیادی در حوزه ملک صورت می‌گیرد. چرا که بیشتر افراد با روش‌های کلاهبرداری هنگام خرید خانه آشنایی ندارند. بنابراین لازم است هنگام خرید ملک دقت کافی را به‌خرج بدهیم. برای آگاهی از روش‌های کلاهبرداری در ملک، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

کلاهبرداری در ملک

روش‌های کلاهبرداری در ملک عبارتند از:

  • چنانچه ملک موردنظر مهریه زن باشد و مالک اقدام به فروش آن کرده و به خارج از کشور برود، در صورت خریداری این‌گونه ملک، قانون حکم به ابطال قرارداد می‌دهد چرا که اموالی که به عنوان مهریه در نظر گرفته شود قابل فروش نیست.
  • کلاهبردار زمین نامرغوبی را تهیه کرده و شروع به ساخت ویلا در آن می‌کند سپس زمین را به ارزش خیلی بالاتر می‌فروشد.
  • در قولنامه‌ای فروشنده با خریدار قرارداد می‌بندد که مبلغ را در سه قسط اولی حین قرارداد و شامل 10% از کل معامله، دومی یک هفته بعد و شامل 80% کل مبلغ معامله و قسط سوم شش ماه بعد و مبلغ 10% از کل معامله را دریافت کند. آنچه که در این مورد اهمیت دارد تاریخ انتقال سند است. چرا که خریدار، قسط اول که مبلغ ناچیزی است را می‌دهد و معامله قفل می‌شود. سپس هفته بعد چک دوم که مبلغ سنگینی است را پرداخت نمی‌کند. در چنین مواقعی فروشنده در دادگاه نمی‌تواند ادعایی داشته باشد. چرا که تاریخ انتقال سند 6 ماه دیگر است.
  • در بسیاری از موارد دیده شده که شخص فروشنده با استامپ و خودکار خود قرارداد را امضا می‌کند. در این هنگام پول را دریافت کرده و بعد از مدتی جوهر خودکار پاک می‌شود. بهتر است برای جلوگیری از چنین مواردی از استامپ و خودکار بنگاه استفاده کنید.
مطلب پیشنهادی:  پیش‌بینی وضعیت آینده بازار مسکن

مقاله مرتبط:

«شرایط فسخ قرارداد اجاره با فوت طرفین»

کلاهبرداری در ملک

کلاهبرداران برای خرید، چه املاکی را انتخاب می‌کنند؟

  1. ملک‌هایی که شراکتی هستند
  2. ملک‌های دعوایی
  3. ملک‌هایی که صاحبان آن از اصول معامله نا آگاه هستند.
  4. ملک‌های ورثه‌ای
  5. ملک‌های مشاع
  6. ملک‌هایی که در خلا ثبتی هستند

کلاهبرداری در ملک

در چه شرایطی می‌توان کلاهبرداری را اثبات کرد؟

برای اثبات فریب خوردن با استفاده از وسایل متقلبانه و دروغ، شخص فریب خورده باید اثبات کند که تحت تاثیر شخص کلاهبردار اموال خود را در اختیار او قرار داده است و در صورتی که ثابت شود با استفاده از آن کلاهبرداری، شخص فریب خورده متحمل ضرر شده است، می‌توان تعقیب کیفری را آغاز نمود.

نتیجه‌گیری:

با توجه به اینکه بسیاری از کلاهبرداری‌های ملکی با استفاده از اسناد جعلی انجام می‌گیرند، بدون اینکه از شخص قابل اعتمادی مشورت بگیرید وارد معامله نشوید.

پیشنهاد مطالعه:

«در چه شرایطی قرارداد ملک شامل خیار غبن می‌شود»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…