تورم از قیمت مسکن پیشی گرفت

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش قیمت مسکن در هر دو شاخص خرید و اجاره باعث شده، قسمت عمده‌ای از سبد خانوارها به هزینه‌های مسکن تعلق گیرد. به گونه‌ای که بررسی آمارها در شهر تهران حاکی از آن است که، 65 درصد درآمد خانوارها به هزینه مسکن تعلق می‌گیرد.
تورم مسکن

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، بررسی آمارها در تیرماه سال 1401 حاکی از آن است، قیمت مسکن در هر دو شاخص اجاره، خرید و فروش روندی افزایش داشته است. به گونه‌ای که تیرماه امسال قیمت مسکن در کل کشور نسبت به ماه گذشته ۳.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه در سال قبل ۳۱.۸ درصد افزایش داشته است. تورم مسکن در ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه امسال نیز ۲۷.۹ درصد اعلام شد.

از سوی دیگر مشاهده تورم نقطه‌ای در تیرماه امسال، نشان می‌دهد که قیمت مسکن در مناطق شهری به ترتیب ماهیانه ۴ درصد و  سالیانه ۳۱.۸ تغییر داشته  است. تورم قیمت مسکن خانه‌های روستایی را نیز تحت تاثیر قرار داده  است. به گونه‌ای که تغییر قیمت، نسبت به ماه قبل و حتی سال‌های قبل به ترتیب ۲.۷ درصد، ۳۰.۶  درصد و ۲۹.۳ درصد اعلام شد.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب در حوزه مسکن هستید، مطلب«جزئیات بسته جدید دولت برای حمایت از بازار مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

تورم مسکن

افزایش قیمت به بازار اجاره‌بها رسید

افزایش قیمت مسکن نه تنها بازار خرید و فروش ملک، بلکه بازار اجاره‌بها را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. همین امر موجب شده تا اقشار کم درآمد جامعه با مشکلات جدی‌تری مواجه شوند.

تغییر شاخص قیمت اجاره در کل کشور نیز از افزایش ۳.۸ درصد نسبت به خردادماه امسال و رشد ۳۱.۴ درصد در مقایسه با تیرماه پارسال خبر می‌دهد. شاخص قیمت مسکن به سرعت در حال تغییر است. بطوری که شاخص قیمت در ماه‌های خرداد و اردیبهشت به ترتیب ۲.۳ درصد و ۲.۵ درصد بود. اما در تیر ماه به 3.8 درصد رسید.

مطلب پیشنهادی:  احداث 4497 واحد در شهر جدید پرند

قیمت مسکن

در حالی که آمار، تورم سالیانه مسکن را 28 درصد اعلام کرده، اما واقعیت آن است که تورم قیمت در این بازار به میانگین سالانه 40 درصد رسیده است. در نتیجه شاخص قیمت مسکن نسبت به تورم عمومی، عقب‌ماندگی 12 درصدی را ثبت کرده است.

نتیجه‌گیری: برابر نبودن قیمت واقعی مسکن نسبت به تورم عمومی موجب شده فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد شود. به گونه‌ای که مجبور شوند بیشتر درآمد خود را به هزینه‌های مسکن اختصاص دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «خبر خوش واگذاری تسهیلات ودیعه مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] تورم عمومی بر قیمت مسکن پیشی گرفت […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …