راه‌های مختلف برای اثبات مالکیت ملک

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در دعاوی اثبات مالکیت، خواهان به کسی می‌گویند که ادعای مالکیت ملک را دارد. خوانده به کسی می‌گویند که ملک ثبت نشده را به خواهان فروخته است.
مالکیت ملک

در صورتی که در مالکیت ملکی اختلاف به وجود آید، اثبات مالکیت برای آن ملک مطرح می‌شود. با توجه به اختیاراتی که قانون در اختیار مالک قرار می‌دهد، مالک این حق را دارد که از تمام منابع مالی که در تصرف دارد نهایت استفاده را ببرد. برای اثبات مالکیت راه‌های مختلفی پیش روی مالک است. با آگاهی از این مراحل می‌تواند از مشکلات پیش‌رو در خرید آپارتمان جلوگیری کند. برای آشنایی با این مراحل تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

مالکیت ملک

اثبات مالکیت ملک از چه طریق امکان‌پذیر است

  • اثبات مالکیت با سند عادی

املاکی که سند رسمی برای آن‌ها صادر نشده، مالک می‌تواند برای اثبات مالکیت خود با استناد بر مبایعه‌نامه، قولنامه و غیره صحت مالکیت خود را از دادگاه تقاضا کند.

  • اثبات مالکیت برای املاکی که سابقه ثبتی دارند

مطابق ماده 22 قانون ثبت اسناد، در مورد املاکی که سابقه ثبتی دارند. دولت شخصی را مالک می‌داند که نام او در دفتر املاک به ثبت رسیده باشد.

  • شهادت شاهدین

از راه‌های دیگری که می‌توان مالکیت ملک را ثابت کرد، شهادت شاهدین است. در این هنگام مدعی می‌تواند به وسیله شاهد ثابت کند که ملک قبلا در تصرف او بوده اما با حیله از مالکیت او خارج شده است.

  • تصرف ملک

با توجه به ماده 35 قانون مدنی، تنها با استناد بر تصرف یک ملک نمی‌توان ادعای مالکیت داشت. چرا که در صورتی ثابت شود تصرف خانه با زور انجام شده، ادعای مالکیت باطل است.

  • مبایعه‌نامه عادی

هنگامی که ملک در تصرف شخصی باشد، و شخص دیگری ادعای مالکیت کند در صورتی ادعای او قبول است که مبایعه‌نامه را به دادگاه تحویل دهد.

مطلب پیشنهادی:  آیا استناد به اسکرین شات در دادگاه مورد قبول است؟+ویدیو

مقاله مرتبط:

«اثبات مالکیت املاک بدون سند چگونه است؟»

مالکیت ملک

مالکیت در ملک ورثه‌ای چگونه اثبات می‌شود

اموال متوفی به دو صورت بین ورثه تقسیم می‌شود. براساس قانون کشور افرادی که سهم‌الارث به آنها تعلق می‌گیرد و افرادی که خود متوفی در وصیت‌نامه نام برده است.

افرادی که براساس قانون به آنها ارث می‌رسد مانند فرزند و همسر، بعد از پشت سرگذاشتن مراحل انحصار وراثت می‌توانند مالکیت خود را اثبات کنند. در این مرحله دادگاه بعد از صدور گواهی انحصار وراثت سهم هر فرد را مشخص می‌کند. در صورتی که نام فرد در وصیت‌نامه متوفی آمده باشد باید برای اثبات مالکیت علاوه بر گواهی انحصار وراثت برگه وصیت‌نامه را نیز تحویل دادگاه دهد.

مالکیت ملک

اثبات مالکیت در عرصه و اعیان

در مالکیت‌های عرصه و اعیان در صورتی می‌توان ادعای مالکیت داشت که املاک، مشکلات ثبتی نداشته باشد. در چنین شرایطی مالک باید به دادگاه محلی که خانه در آن قرار دارد رفته و ادعای مالکیت خود را مطرح کند.

نتیجه‌گیری: دعوای اثبات مالکیت در دادگاه محل ملک مطرح می‌گردد و پرونده برای رسیدگی به شبعه ارسال می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه:

«در چه شرایطی قرارداد ملک شامل خیار غبن می‌شود»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …