دریافت گواهی پایان کار ساختمان چقدر زمان می‌برد؟

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک سازنده یا سرمایه‌گذار ساختمانی حداقل باید ۱۸ گام اصلی را برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان پس از اتمام عملیات عمرانی طی کند. این فرآیند، ۲۴۰ روز کاری زمان می‌‌‌برد.
گواهی پایان کار ساختمان

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، زمان طولاتی دریافت گواهی پایان کار ساختمان، نشات گرفته از روندهای بوروکراتیک اداری است،  به اصل فرآیند طراحی شده نیز بازمی‌گردد. چراکه سازنده‌‌‌ها باید برای اخذ پروانه مراحل متعددی را طی کنند که می‌توان از آن به «تورم مجوزها برای شروع ساخت‌وساز» یاد کرد.

به این ترتیب لازم است شهرداری تهران برای کاهش زمان صدور پروانه در همه ساخت‌وسازها، علاوه بر علاج بوروکراسی حاکم بر مراحل اداری مربوطه به نحوی عمل کند که از پیگیری برای اخذ مجوزهای متعدد نیز جلوگیری شود.

مادامی که فرآیند صدور پروانه با پیچیدگی‌‌‌های متعدد به لحاظ اخذ مجوزهای گوناگون روبه‌رو باشد، سازنده‌‌‌ها ناگزیر خواهند بود یکی از دو راه رایج را انتخاب کنند که هر دو عواقبی به دنبال دارد.

گواهی پایان کار ساختمان

یک راه این است که پیش از اخذ پروانه ساخت‌وساز را کلید بزنند و حین اجرای پروژه مراحل اداری را در حداقل پنج ماه طی کنند که از مهم‌ترین عواقب آن می‌تواند به تولد ساختمان‌‌‌هایی نظیر متروپل بدون ضوابط ایمنی اشاره کرد.

طبعا ریسک ایمنی در ساخت‌وسازهای بدون مجوز به مراتب بیشتر خواهد بود و می‌تواند شهر و شهروندان را با دردسرهایی روبه‌رو کند که بعضا ابعاد یک فاجعه ملی پیدا می‌کند.

راه دوم پیش روی سازنده‌‌‌ها این است که زمان چند ماهه را تحمل کنند و سپس ساخت‌وساز را پس از طی روال اداری و اخذ پروانه کلید بزنند. این یعنی از لحظه‌‌‌ای که انگیزه سرمایه‌گذاری ساختمانی در ذهن سازنده شکل می‌گیرد، باید دست‌‌‌کم پنج ماه تحمل کند تا بتواند عملیات ساختمانی را آغاز کند.

این در حالی است که با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت تورمی بازار مصالح ساختمانی، هر قدر در اجرای پروژه تاخیر شود، به همان نسبت هزینه تمام شده ساخت افزایش پیدا خواهد کرد. این خود به افزایش قیمت فروش پس از تکمیل پروژه می‌‌‌انجامد. بنابراین اصل طولانی بودن فرآیند صدور پروانه یکی از عواملی است که به تورم ملکی دامن می‌‌‌زند.

مطلب پیشنهادی:  پیگیری مشکلات مسکن مهر پردیس توسط مجلس

از سوی دیگر در حال حاضر میانگین زمان ساخت‌وساز در شهر تهران ۱۸ ماه است و این یعنی سازنده باید تقریبا یک‌‌‌سوم این زمان را به صبوری برای طی فرآیند فرسایشی و بوروکراتیک صدور مجوز ساخت‌وساز بگذراند.

گواهی پایان کار ساختمان

به این ترتیب در حال حاضر همچنان زمان چند ماهه‌‌‌ای که باید برای اخذ مجوز ساخت‌وساز طی شود،  بزرگ‌ترین مانع سرمایه‌گذاری ساختمانی در تهران به شمار می‌‌‌آید که شهرداری تهران آن را به درستی تشخیص داده،  اما بهبود آن را به کندی دنبال می‌کند.

سرانجام وعده کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی یکی از پرسش‌‌‌هایی بود که اوایل تیرماه خبرنگاران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران از علیرضا زاکانی،  سکان‌‌‌دار شهرداری تهران مطرح کردند.

زاکانی با یادآوری اینکه وعده شهرداری این بود که با پیگیری این مساله بدون حذف ضروریاتی که باید در هنگام صدور پروانه به آن پرداخته شود،  کار را به گونه‌‌‌ای پیش ببریم که زمان صدور مجوز به ۲ ماه ختم شود، افزود: میانگین زمان صدور پروانه ساخت در تهران ۳۷۰ روز بوده است؛ البته صدور پروانه نیز در شهرداری تهران دارای دو بخش «پروانه ساخت» و «پروانه شهرسازی» می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «علت کاهش احداث مسکن در سال 1401» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] دریافت گواهی پایان کار ساختمان چقدر زمان می‌برد؟ […]

    پاسخ

  2. […] دریافت گواهی پایان کار ساختمان چقدر زمان می‌برد؟ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…