نابسامانی بازار مسکن از کجا آب می‌خورد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عباس عبدی تحلیلگر مسائل اقتصادی و سیاسی بر این باور است نابسامانی بازار مسکن به دلیل سیاست‌های پولی و مالی است.
بسته پیشنهادی

به گزارش دلتا مگ به نقل از فرارو، عباس عبدی در این باره تاکید کرد: تعیین سقف برای افزایش میزان اجاره و نیز تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره، موضوع بازار اجاره را حل نخواهد شد.

عبدی اضافه کرد: این وضعیت به دلیل افزایش نقدینگی و تورم ناشی از آن به وجود آمد و ربطی به مالک و مستاجر ندارد.

وی می‌گوید: تورم مالیات غیر مستقیمی است که دولت از جیب همه مردم اعم مالک و مستاجر برمی‌دارد، حال می‌خواهند، سهم مالک را بیشتر کنند و از او بگیرند و سهم مستاجر را کم کنند که این موضوع عملا مردم را در مقابل هم قرار می‌دهد.

عبدی گفت: چنین مسئله‌ای نیازمند قانون است و با مصوبات دولت اجرایی نمی‌شود، دادگاه‌ها نمی‌توانند مصوبه دولت را که بر خلاف قوانین موضوعه است، اجرایی کنند، این مصوبه دولت باید در قالب لایحه و در مجلس به تصویب برسد و بعد از آن به شورای نگهبان برود و آنجا نیز تایید شود، که شورای نگهبان آن را تصویب نمی‌کند و آن را خلاف شرع می‌داند، بعد می‌رود مجمع تشخیص مصحت نظام که آنجا نیز یک فرآیند طولانی دارد.

نابسامانی بازار مسکن

اما کارشناس دیگری دباره نابسامانی بازار مسکن نظر دیگری دارد و در این باره می‌گوید: تورم عمومی به قدری بالاست که به تبعیت از آن بازار مسکن حرکت می‌کند. حتی رشد قیمت خانه مقداری با سطح عمومی قیمت‌ها فاصله دارد. این در واقع گران شدن قیمت واقعی مسکن نیست بلکه رشد قیمت اسمی ناشی از تورمی است که در همه سطوح به دلیل کاهش ارزش پول ملی اتفاق افتاده است.

برای آشنایی با مطالب بیشتر و بروز در حوزه ملک، مطلب ” سرمایه‌گذاری طلایی، با خرید آپارتمان در پردیس ” را در دلتا مگ بخوانید.

مطلب پیشنهادی:  خبر مهم وزیر راه درباره مسکن مهر

روانشادنیا کارشناس بازار مسکن معتقد است: وقتی روند تاریخی بازار مسکن را مرور می‌کنیم می‌بینیم که همواره همبستگی بین افزایش قیمت‌ها و افزایش تعداد معاملات وجود دارد. علت این است که وقتی مردم فضا و چشم‌انداز بازار ملک را تورمی می‌بینند به سمت این بازار می‌آیند. برخی متقاضیان مردد نیز خرید خود را تسریع می‌کنند.

نابسامانی بازار مسکن

روانشادنیا با بیان این‌که عمده پیش‌بینی‌ها برای سال ۱۴۰۱ این بود که بازار مسکن، پایین‌تر از نرخ تورم عمومی حرکت خواهد کرد گفت: این بدان معنا نیست که رشد قیمت خانه متوقف می‌شود. در حال حاضر نیز با وجود افزایش حدود ۳۳ درصدی قیمت سالیانه مسکن در تهران، تورم عمومی نقطه به نقطه ۵۲ درصد بوده که پایین‌تر بودن رشد قیمت مسکن از تورم را تایید می‌کند.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: نرخ ارز به طور کلی در چند ماه اخیر رشد داشته است و در کنار آن ابهامات در مذاکرات سیاسی وجود داشت که هر دو عامل در بازارهای موازی مسکن تاثیر ایجاد کرد.

وی درباره تاثیر اخبار مثبت مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد ایران گفت: اگر مذاکرات منجر به کاهش نرخ ارز شود و این افت قابل ملاحظه باشد می‌توان نسبت به ثبات بازار مسکن امیدوار بود؛ البته به شرطی که کاهش نرخ ارز چشمگیر باشد و تداوم پیدا کند.

مطالعه بیشتر: مطلب « فرصتی دوباره برای جاماندگان طرح نهضت ملی مسکن » را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …