شرایط فسخ قرارداد اجاره با فوت طرفین

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چنانچه در قرارداد اجاره، به مباشرت یا صلح‌عمری اشاره شود با فوت موجر یا مستاجر قرارداد قابل فسخ است. به همین منظور قبل از امضای قرارداد اجاره به محتوای آن توجه کنید. اگر ملک به شخص دیگری صلح عمری شده است، بهتر است که در این زمینه شروطی در قرارداد نوشته شود تا در صورت فوت موجر، قرارداد کماکان برقرار باشد.
قرارداد اجاره

از متداول‌ترین انواع قراردادها، قرارداد اجاره است که به بهانه‌های مختلفی بین افراد تنظیم می‌شود. مطابق قانون مدنی، قراردادی که با توافق طرفین بین دو شخص حقیقی یا حقوقی منعقد می‌شود قرارداد اجاره نام دارد. در بسیاری از موارد به دلیل اینکه دو طرف قرارداد اشخاص حقیقی هستند با فوت موجر نگرانی‌هایی در خصوص اجاره‌نامه به وجود می‌آید. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که ملکی را اجاره کرده و با فوت موجر دچار دردسر شده‌اید تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

قرارداد اجاره

شرایط قراداد اجاره با فوت مالک یا مستاجر

در مدت زمانی که قرارداد اجاره جاری است با فوت هریک از طرفین، شرایط می‌تواند به طور کل تغییر کند. با توجه به اینکه هنگام عقد قرارداد موجر و مستاجر اجاره‌نامه را امضا می‌کنند در نتیجه با فوت هریک از آن‌ها به طبع مشکلاتی نیز به وجود خواهد آمد.

در صورتی که موجر فوت شود این نگرانی برای مستاجر به وجود می‌آید که آیا ورثه متوفی می‌توانند قرارداد را پیش از موعد فسخ کنند؟ از طرفی با فوت مستاجر این نگرانی برای موجر به وجود می‌اید که چه کسی مسئولیت پرداخت اجاره را بر عهده می‌گیرد؟

قرارداد اجاره

آیا فسخ قرارداد اجاره با فوت طرفین امکان‌پذیر است؟

با توجه به ماده 497 قانون مدنی، در صورت فوت هر یک از طرفین، قرارداد اجاره باطل نمی‌شود. با توجه به اینکه قرارداد اجاره یک عقد لازم است همین امر موجب می‌شود که هریک از طرفین تا پایان موعد قرارداد به مفاد آن عمل کنند. اما در صورتی که عقد قرارداد با چند شرط منعقد شود، فوت هریک از طرفین می‌تواند منجر به باطل شدن قرارداد شود.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«دلایل شکست در معاملات ملکی» را در دلتا مگ دنبال کنید.

قرارداد اجاره

شرایط فسخ قرارداد با فوت مستاجر

در این بین استثنائاتی نیز وجود دارد. این موارد در هنگامی لازم الاجرا خواهند شد که جزو شروط قرارداد اجاره در متن اجاره‌نامه تصریح شده باشند.

مطلب پیشنهادی:  تشخیص ملک اوقافی و معامله آن

در هنگام عقد قرارداد چنانچه ذکر شود که اجاره به شرط مباشرت (سرپرستی) مستاجر است، پس از فوت مستاجر، مالک می‌تواند قرارداد اجاره را باطل اعلام کند. مطابق این شرط با توجه به ماده 497 با فوت مستاجر عملا یکی از طرفین قرارداد وجود ندارد در نتیجه قرارداد قابل فسخ است.

قرارداد اجاره

شرایط فسخ قرارداد با فوت موجر

در مورد فوت موجر نیز مانند مستاجر، می‌تنوان شروطی را در ضمن عقد اجاره در اجاره‌نامه گنجاند و طبق این شروط عمل نمود. تصریح به تعیین تکلیف قرارداد اجاره پس از فوت موجر، می‌تواند یکی از این شروط باشد.

چنانچه در هنگام عقد قرارداد به فوت موجر اشاره‌ای شود، در نتیجه قرارداد تا زمان حیات او اعتبار دارد. مطابق این شرط که صلح عمری نام دارد تا زمانی که موجر زنده است نسبت به ملک حق دارد و بعد از فوت او حق تصمیم‌گیری درباره ملک به شخص یا اشخاصی که به نفع آن‌ها صلح صورت پذیرفته است ، می‌رسد.

قرارداد اجاره

با فوت طرفین چه کسی مسئول پرداخت ودیعه است؟

در صورتی که مستاجر قبل از موعد پایان اجاره‎‌نامه فوت کند، ورثه آن حق استفاده از ملک را دارند و ملزم به پرداخت اجاره‌بها هستند. از طرفی موجر نیز موظف است مبلغ ودیعه را هنگام پایان یافتن مدت زمان اجاره به مراجعه ذی صلاح پرداخت کرده تا دادگاه مبلغ را میان وراث تقسیم کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب «نحوه تقسیم ملک بین وراث» را مطالعه کنید.

2 دیدگاه

  1. […] بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب «شرایط فسخ قرارداد اجاره با فوت طرفین» را مطالعه […]

    پاسخ

  2. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«شرایط فسخ قرارداد اجاره با فوت طرفین» را در دلتامگ دنبال […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

با رعایت 5 نکته طلایی، رشد نخل شامادورا چند برابر کنید!

گیاهان آپارتمانی بزرگ مانند نخل شامادورا زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌بخشند و محیط را …