نحوه تقسیم ملک بین وراث

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از مهم‌ترین مسائل بعد از فوت شخص شیوه تقسیم ارث است. به گونه‌ای که بعد از فوت متوفی، اموال او با توجه نسبتی که بین ورثه وجود دارد تقسیم می‌شود. اولویت سهم‌الارث ابتدا به همسر، پدر و مادر و بعد به فرزندان تعلق می‌گیرد.
تقسیم ملک ورثه ای

از پیچیده‌ترین قوانین در مسائل حقوقی، تقسیم ملک بین وراث است. همواره درگیری‌هایی بین وراث به وجود می‌آید. آنچه که باعث به وجود آمدن این اختلافات می‌شود، نداشتن اطلاعات از قوانین حقوقی و ادعایی که هریک از ورثه نسبت به اموال دارند. مطابق قانون تا زمانی که هزینه کفن و دفن متوفی پرداخت نشود، هیچ یک از طرفین حق تقسیم اموال را ندارند. البته قوانین خاصی در این مواقع وجود دارد که باید نسبت به آن توجه کافی داشت. با دلتامگ همراه باشید تا نکات حقوقی تقسیم ملک بین وراث را به طور کامل شرح دهیم.

تقسیم ملک ورثه ای

ارائه درخواست انحصار وراثت برای تقسیم ملک بین وراث

برای تقسیم ملک بین ورثه، نیاز به انحصار وراثت است و بدون آن امکان تقسیم اموال متوفی وجود ندارد. در انحصار وراثت تعداد و مشخصات افرادی که ارث می‌برند مشخص می‌شود. برای درخواست انحصار وراثت و تنظیم آن نیاز به یک مشاور حقوقی است. افرادی که ادعا دارند از اموال متوفی ارث می‌برند باید  به منظور تنظیم قرارداد اقدامات لازم را انجام دهند. زمان رسیدگی به درخواست انحصار وراثت با توجه به شرایط متفاوت است.

تقسیم ملک ورثه ای

مراحل قانونی تقسیم ملک بین وراث

بعد از پشت‌سر گذاشتن مراحل فوق، هنگام تقسیم ارثیه ملکی چند نکته قانونی وجود دارد که در این مطلب به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

  • قانون ارثیه برای افراد ذینفع

مطابق قانون بعد از فوت شخص همسر و فرزندان متوفی صاحبان اصلی اموال او به شمار می‌آیند. یک هشتم از ملک متعلق به همسر فرد و مابقی آن با نسبت دو برابر برای فرزندان پسر نسبت به فرزندان دختر تقسیم می‌شوند.

  • بخشش و هبه قبل از فوت

چنانچه قبل از تقسم ارث، شخصی ادعا داشته باشد که همه اموال یا بخشی از آن به وی بخشیده شده است، باید ادعای خود را با دلیل و مدرک ثابت کند. برای اثبات چنین ادعایی باید مدارک رسمی و غیرقابل انکار باشد. در صورتی ادعای هبه فرد ثابت شود ابتدا آن قسمت از ملک به وی داده شده و بعد مابقی آن بین وراث تقسیم می‌شود.

  • وصیت

با توجه به اینکه از نظر قانون یک هشتم اموال به همسر متوفی تعلق می‌گیرد. درصورتی که خود متوفی، قبل از مرگ وصیت کند که همه اموال تا زمان حیات همسرش به او تعلق دارد فرزندان تا زمانی که مادر زنده باشد نمی‌توانند ادعایی بر اموال داشته بانشند.

مطلب پیشنهادی:  چرا روند ساخت مسکن ملی کند شد؟

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«نکات مهم در خصوص معامله معارض» را در دلتا مگ دنبال کنید.

تقسیم ملک ورثه ای

بهترین راه تقسیم ملک بین وراث

در صورتی که هیچ‌یک از موانع قانونی بالا برای تقسیم ارث وجود نداشته باشد، اموال بین ورثه تقسیم می‌شود. از نظر قانونی بهترین راه برای تقسیم ملک، فروش خانه به نرخ روز و تقسیم مبلغ آن بین ورثه با در نظر گرفتن سهم هر فرد است.

تقسیم ملک ورثه ای

قسمت‌های مشاع ملک چگونه بین وراث تقسیم می‌شود

چنانچه مالک قبل از فوت بخشی از ملک را به نام فرزند یا همسر خود نماید در این صورت مطابق قانون باقی ملک به نسبت هر سهم بین ورثه تقسیم می‌شود. در چنین مواردی شخصی که بخشی از خانه به نام او است هنگام فروش ملک، در صورتی که راضی به فروش خانه نباشد ملزم است سهم هریک از ورثه را خریداری کرده تا از این طریق تقسیم ملک بین ورثه صورت گیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب «دلایل شکست در معاملات ملکی» را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. […] بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب «نحوه تقسیم ملک بین وراث» را مطالعه […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…