ساخت خانه‌های 30 متری در بافت فرسوده

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مجوز ساخت خانه‌های 30 تا 35 مترمربعی در بافت فرسوده تهران صادر شد. این طرح می‌تواند زمینه‌‌ساز ساخت حدود 25 هزار واحد مسکونی حدود 30 مترمربعی در مناطق نیمه جنوبی شهر شود.
ساخت خانه های 30 متری

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای‌اقتصاد، بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون ماده پنج، زمین‌‌های خیلی کوچک با مساحت 50 تا 100مترمربع که عمدتا در بافت‌های فرسوده واقع شده‌‌اند، یکی از قطعات هدف تسهیل ساخت‌و‌ساز هستند.

قرار است که ساختمان مسکونی چهار طبقه ساخته شود. ضمن اینکه تامین حداقل یک واحد پارکینگ در این ساختمان‌ها از این پس کفایت می‌‌کند. در بافت فرسوده از این پس امکان ساخت چهار طبقه در زمین‌‌های 50 تا 100 مترمربعی فراهم است.

در زمین‌‌های کوچک باید حداقل معادل نیمی از تعداد واحدها پارکینگ تامین شود. این یعنی برای ساخت یک ساختمان چهار طبقه لازم است حداقل 2 واحد پارکینگ پیش‌‌بینی شود. تا امکان صدور مجوز ساخت داشته باشد.

برای اطلاع بیشتر از اخبار حوزه مسکن مطلب «سرانجام تهاتر نفت با ساخت مسکن» را بخوانید.

اما کمیسیون ماده پنج درباره بافت فرسوده این خط قرمز را پاک و ضوابط را به این شکل تغییر داده که ساخت حداقل یک واحد پارکینگ برای ساخت‌و‌ساز چهار طبقه در زمین‌‌های 50 تا 100مترمربعی کفایت می‌‌کند.

البته شهرداری تهران نیز باید نسبت به سرمایه‌‌گذاری برای ساخت پارکینگ‌‌های محله‌‌ای در بافت‌های فرسوده اقدام کند.

این تغییرات زمینه‌‌ساز ساخت‌و‌ساز آپارتمان‌‌های خیلی کوچک در زمین‌‌های زیر 100مترمربع می‌‌شود. علاوه بر این درباره زمین‌‌های کوچک با مساحت 100 تا 150مترمربع نیز یک طبقه تراکم اضافی پیش‌‌بینی شده است تا مشوقی برای تخریب و مشارکت باشد.

در ضوابط جدید، در قواره‌های حول و حوش 50 مترمربعی زمین واقع در بافت‌های فرسوده که اکنون بدون تجمیع امکان تخریب و نوسازی را پیدا کرده‌‌اند، با احتساب تراکم پایه 60درصدی آپارتمان‌‌های حدود 30 تا 35مترمربعی ساخته خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:  بررسی قیمت رهن و اجاره در محله شمیران نو

خانه‌هایی در این محدوده متراژی در شرایط فعلی بازار مسکن پایتخت می‌‌تواند گرهی از کار خانه‌اولی‌‌های دهک‌‌های متوسط و متوسط رو به پایین که مقصد جست‌وجوی آنها نیمه جنوبی شهر است، باز کند.

ساخت خانه های 30 متری

البته در عصر جهش حتی دهک‌‌های متوسط رو به بالا هم ناگزیر به جابه‌‌جایی به جنوب شهر شدند و گروهی از طبقات درآمدی بالاتر ترجیح دادند به جای پرداخت اجاره‌‌بهای سنگین در مناطق متوسط رو به بالا، خانه‌‌ای در مناطق متوسط یا متوسط رو به پایین خریداری کنند و در آن ساکن شوند.

اما نکته قابل تامل این است که در حال حاضر میانگین مساحت ساخت‌و‌ساز حتی در مناطق جنوبی شهر بیش از 50 مترمربع است. این در حالی است که مصوبه کمیسیون ماده پنج می‌‌تواند با مجاز شمردن ساخت خانه‌های 30 تا  35مترمربعی، خانه اولی‌‌های ساکن پایتخت را از وضعیت نامطلوب فعلی برهاند.

ساخت این خانه‌ها را می‌‌توان برنامه نجات خانه‌اولی‌‌ها تلقی کرد. چراکه در نیمه جنوبی شهر میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان حدود 20 میلیون تومان است. این یعنی ارزش آپارتمان‌‌های ساخته‌شده در این مناطق طی یکی دو سال آینده با توجه به مساحت حداقل 30 مترمربعی حدود 600 میلیون تومان برآورد می‌‌شود.

مطلب «شرایط دریافت وام مسکن و تسهیلات در سال ۱۴۰۱» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …