تولید مسکن به صرفه نیست

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه تولید مسکن توجیه اقتصادی ندارد، گفت: به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، سازندگان مسکن تمایلی به ساخت‌وساز ندارند.
قیمت اجاره‌خانه

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، فرشید پورحاجت با بیان اینکه قیمت ملک طی ۱۰ سال گذشته همسویی مشخصی با نرخ دلار داشت و از آن تبعیت کرد، گفت: نرخ هر متر خانه در تهران معمولا در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار بود. اما در حال حاضر نیز ۱۳۱۳ دلار است.

وی تاکید کرد که مسکن، کالایی است که مردم به صورت سنتی برای حفظ ارزش دارایی یا افزایش سرمایه نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند.

این کارشناس بازار مسکن معتقد است که تعادل‌بخشی به بازار مسکن را نیازمند جراحی در حوزه قوانین و مقررات است. او اظهار داشت: دولت باید بین تولیدکننده مسکن با سفته‌باز تفاوت قائل شود و شرایط تولیدکنندگان را تسهیل کند.

برای پیگیری اخبار بیشتر مربوط به این حوزه، مطلب «کیفیت ساخت و ساز ایده‌آل نیست» را بخوانید.

پورحاجت خاطرنشان ساخت: در سال‌های اخیر معمولا با تورم سالیانه ۲۰ تا ۴۰ درصدی نهاده‌های ساختمانی مواجه شده‌ایم. هم‌اکنون این عدد به ۵۵ درصد رسید. تولیدکننده باید واحد مسکونی را با قیمت متعارف به فروش برساند.

رکود حاکم بر بازار مسکن

رکود حاکم بر بازار مسکن تولید مسکن را کاهش داد

وی با بیان اینکه بسیاری سازندگان از حوزه تولید مسکن حذف شده‌اند، تصریح کرد: به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، سازندگان مسکن تمایلی به ساخت‌وساز ندارند.

خیلی از سازندگان که قبل از سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ واحدهای خود را پیش‌فروش کرده بودند به دلیل تورم سنگینی که پس از آن اتفاق افتاد ورشکست شدند؛ چرا که طبق قانون اجازه نداشتند قیمت‌ها را به‌روز کنند. بنابراین سرمایه خود را از دست دادند و به طور کلی از حوزه تولید مسکن حذف شدند.

مطلب پیشنهادی:  نقش تعیین‌کننده دلالان، در تعیین قیمت مسکن مهر

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه مواد ۶۴ و ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم شرایط را برای تولید مسکن سخت کرد، گفت: قانون باید هر پنج سال یک بار توسط مجلس بررسی شود. اما شنیده می‌شود که دولت قصد دارد برخی موانع مالیاتی را در حوزه ساخت و ساز برطرف کند که نسبت به این اقدام خوشبین هستیم.

وی تاکید کرد: شهرداری‌ها باید دندان عوارض را بکنند. قرار بود شهرداری‌ها با سوق یافتن به سمت درآمدهای پایدار، وابستگی خود را به عوارض ساختمانی بکاهند و نرخ رشد عوارض ساختمانی رو به پایین باشد اما طی سال‌های گذشته معکوس عمل شده است. سال گذشته نرخ عوارض صدور پروانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش یافت.

مطالعه بیشتر: مطلب «جزئیاتی جدید از نرخ سیمان در بازار» را در دلتا مگ بخوانید.

 

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «تولید مسکن به صرفه نیست» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…