لزوم خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس حوزه مسکن ضمن تاکید بر لزوم خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن عنوان کرد: قیمت‌های نجومی بازار مسکن تقاضای مصرفی را غیرموثر کرد.
خرید مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از همشهری، حمید احمدی به قیمت های نجومی بازار مسکن اشاره کرد و افزود: ‌بررسی روند ۵ ساله در قیمت مسکن نشان می‌دهد که قیمت هر متر مربع مسکن در تهران معادل ۱۰۰۰ دلار بوده و در شرایط کنونی با ثبات قیمت ارز در کانال ۲۶ تا ۲۷ هزار تومانی، باید متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در حدود ۲۶ تا ۲۷ میلیون تومان را برآورد کرد.

این کارشناس حوزه مسکن در تشریح اینکه وظیفه اصلی متولیان مسکن در کشور، جلوگیری از تغییر ماهیت مسکن از حالت مصرفی به سرمایه‌ای بود، گفت: تقاضای سرمایه‌ای حاضر در بازار مسکن با کلیدواژه مالیات‌های تنظیمی نظیر مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه باید خارج شود و توجه به این نکته باید مدنظر وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.»

احمدی خاطرنشان کرد که جلوگیری از انتشار آمار و انتظار کشیدن برای تعیین تکلیف قیمت مسکن با توجه به قیمت ارز، آسیب بزرگی برای بازار است.

قیمت های نجومی بازار مسکن

او گفت: متولیان مسکن به جای انتظار کشیدن برای کاهش قیمت و صحبت از چسبندگی قیمت‌ها باید زمینه خروج تقاضای سرمایه‌ای را  با استفاده از تکنیک‌های موجود از طریق موثر کردن روند اخذ مالیات بر خانه‌های خالی مهیا کنند.

مطلب پیشنهادی:  حدود 90 درصد کارگران ساختمانی مستاجرند!

بررسی اظهارات کارشناسان حوزه مسکن بیان می‌کند، مادامی که تقاضای موثر در بازار مسکن شکل نگیرد، شاهد افزایش قیمت‌های نجومی در این بازار هستیم و خارج کردن این تقاضای سرمایه‌ای از واجبات نظام تصمیم‌گیری کشور در حوزه مسکن به حساب می‌آید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازار سرمایه‌ای مسکن دارای حباب ۳۳ درصدی است و طبیعتا در صورت تداوم معاملات در روزهای آتی باید شاهد تخلیه نسبی این حباب قیمتی باشیم.

گفتنی است که بر اساس گزارش مرکز آمار از قیمت مسکن در شهرهای منتخب کشور ۵ شهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد گران‌ترین شهرهای کشور در حوزه مسکن هستند.

مطالعه بیشتر: مطلب «تقاضای خرید خانه توسط قشر متوسط کاهش یافت» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …