شرایط دریافت وام مسکن در سال 1402

5
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دریافت وام خرید مسکن در سال 1401، به دو روش امکان‌پذیر می‌باشد. روش اول شیوه حضوری و روش دوم شیوه غیرحضوری می‌باشد.
شرایط دریافت وام مسکن

شرایط دریافت وام مسکن 1402 از جمله موضوعاتی است که پیرامون آن سوالات بسیاری پرسیده می‌شود. در حال حاضر با افزایش تورم در بازار مسکن، بسیاری از افراد با معضل تهیه خانه برای خود و خانواده‌شان مواجه هستند و این امر موجبات نگرانی‌ این افراد را فراهم کرده است.به همین دلیل سوالات پیرامون این موضوع بسیار زیاد است و افراد علاقه دارند در این رابطه اطلاعاتی کسب کنند. همراه دلتامگ باشید.

مراحل دریافت وام مسکن 1402 به چه صورت است؟

افرادی که برای خرید خانه با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند، می‌توانند درصورت داشتن شرایط دریافت وام مسکن از این وام استفاده کنند. وام مسکن را می‌توان به سه صورت دریافت کرد:

  • تسهیلات خرید
  • تسهیلات ساخت واحد مسکونی
  • تسهیلات جعاله

بعد از انتخاب یکی از مراحل فوق، لازم است مدارک موردنیاز که یکی از شرایط دریافت وام مسکن است را تکمیل کنید. این مدارک تقریباً برای تمامی انواع وام مسکن یکسان است و تنها در جزئیات ممکن است متفاوت باشند.

  • مدارک شناسایی وام‌گیرنده که شامل اصل شناسنامه و کارت ملی است
  • مدارک شناسایی فروشنده شامل اصل شناسنامه و کارت ملی
  • مدارک شناسایی ضامن
  • سند خانه موردنظر
  • پروانه ساخت ساختمان
  • مبایعه‌نامه
  • گواهی پایان کار ساختمان
  • صورت‌جلسه تفکیکی ساختمان درصورتی‌که ساختمان از چند واحد تشکیل شده باشد.

بعد از آماده‌شدن مدارک می‌توانید به شعبه‌های بانک موردنظر خود که شرایط اعطای وام به مشتریان را دارند مراجعه کنید. در این حالت شما باید یک حساب در بانک موردنظر داشته باشید و یا اینکه حساب جدیدی باز نمایید.

مراحل دریافت وام مسکن

بعد از دریافت مدارک از شما، بانک اقدام به استعلام درستی و صحت مدارک ارائه شده از ارگان‌های متفاوت می‌نماید. این مراحل شامل بررسی فیش حقوقی و گردش حساب ارائه شده توسط شما و بررسی بدهی و چک‌های برگشتی شما به بانک است.

بعد از تحویل مدارک، یک کارشناس از سوی بانک برای بررسی و ارزش‌گذاری ملک به محلی که ملک در آن قرار گرفته است فرستاده می‌شود. انجام این مرحله برای تأییدشدن مبلغ وام موردنظر ما است و برای شناسایی این مورد است که آیا ملک موردنظر ارزش دریافت مبلغ وامی که درخواست شده را دارد. عمر مفید ساختمان نیز می‌تواند در نحوه محاسبه اقساط وام و مدت‌زمان قسط‌ها نقش مؤثری باشد.

مطلب پیشنهادی:  این شروط در قرارداد ملکی را هرگز فراموش نکنید

بعد از تأیید کارشناس در این مرحله خریدار و فروشنده مبایعه‌نامه بانک را امضا می‌کنند و ضامن و خریدار قرارداد تسهیلات را امضا کرده و ضامن چک پشت‌نویس شده را به دفترخانه ارائه می‌دهد.

آخرین مرحله کار مربوط به ثبت سند در دفترخانه اسناد است. پس از ثبت سند و ارائه مدارک ثبتی آن به بانک چک وام در وجه فروشنده صادر می‌شود و شخص می‌تواند در زمان تعیین شده در یکی از شعب بانک آن را نقد نماید. خریدار نیز کارت پرداخت اقساط را دریافت کرده و در زمان‌های تعیین شده نسبت به پرداخت وام اقدام می‌نماید.

دریافت وام

شرایط دریافت وام مسکن 1402

درصورتی‌که اشخاص بخواهند از شرایط دریافت وام مسکن 600 میلیون‌تومانی ساخت‌وساز استفاده نمایند، باید از منبع تسهیلات انفرادی و مجتمع‌سازی بانک مسکن، استفاده کنند. همچنین، برای دریافت این وام، از بانک مسکن، نیاز است که افراد، دارای شرایط زیر باشند:

  • وام‌گیرنده، باید بیش از 18 سال سن داشته باشد.
  • وام‌گیرنده، باید دارای درآمد مشخص، برای پرداخت اقساط وام ساخت مسکن باشد.
  • از دیگر شرایط دریافت وام مسکن آن است که وام‌گیرنده، نباید قبلاً از وام‌های غیرمجاز، پیش از اخذ تسهیلات ساخت مسکن، استفاده کرده باشد. به طور مثال، امکان استفاده از وام تعمیرات مسکن، در کنار تسهیلات ساخت مسکن وجود ندارد.
  • وام‌گیرنده، نباید دارای چک برگشتی به بانک باشد.
  • وام‌گیرنده، نباید بدهی قبلی یا بدحسابی در بانک مسکن داشته باشد.
  • خانه معرفی شده، برای استفاده از تسهیلات ساخت ساختمان، می‌بایست مفروز، 6 دانگ، دارای قرارداد واگذاری زمین‌شهری، قابل رهن گذاشتن، دارای سند مالکیت ثبتی و یا سند اعیانی دارای عرصه اوقافی باشد.
  • متقاضی دریافت تسهیلات ساخت مسکن 600 میلیونی، باید دارای گردش مالی مناسب، در یکی از حساب‌های جاری و یا سپرده‌گذاری ممتاز باشد.

5 دیدگاه

  1. […] اطلاع بیشتر از اخبار حوزه مسکن، مطلب «شرایط دریافت وام مسکن و تسهیلات در سال ۱۴۰۱» را […]

    پاسخ

  2. […] «شرایط دریافت وام مسکن و تسهیلات در سال ۱۴۰۱» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  3. […] در زمینه خرید ملک و نکات استفاده از وام مسکن، مطلب « شرایط دریافت وام مسکن و تسهیلات در سال ۱۴۰۱» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  4. ساختمانی شاپ

    25 بهمن 1401 در 2:23 ق.ظ

    ممنون از توضیحات خوبی که ارائه کردید

    پاسخ

  5. فاطمه جباری

    19 اسفند 1401 در 1:23 ق.ظ

    با درود من سئوالی دارم وقتی اوراق خریدن و وام را دریافت کردن اون مبلغ اوراق چی میشه ایا قابل برگشت هست به خریدار بعد چه زمانی و‌ایا از اوراق سودی عاید خریدار میشود ؟؟؟ممنون از پاسختون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …