احتمال رشد قیمت وام مسکن بالا رفت

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هزینه وام مسکن پس از افت ثبت شده در ابتدای هفته اخیر، دوباره روندی صعودی به خود گرفته به طوری که احتمال افزایش قیمت وام در هفته دوم تابستان وجود دارد.
قیمت وام مسکن
به گزارش «مجله ملکی دلتا»، هزینه وام مسکن در میانه هفته اخیر به کمترین حد خود در سه هفته گذشته رسید و نرخ سود را تا مرز 2.5 درصد پایین آورد.
این در حالی است که در انتهای هفته نخست تابستان، بازار مسکن تحمل ارزانی را نیاورده و دوباره به سمت گران‌تر شدن حرکت کرد.

متقاضیان وام برای خرید خانه می‌توانند بدون ایستادن در صف اوراق تسهیلات بانک مسکن را خریداری کرده و به اعتبار آن از این بانک هزینه خرید مسکن را مطالبه کنند. اعتبار هر کدام از این اوراق برابر 500 هزار تومان بوده و قیمت خرید آنها در بازار خرید و فروش آن‌ها تعیین می‌شود.

بالا و پایین قیمت‌ها در بازار اوراق مسکن

مجردین متقاضی وام در نهایت 140 میلیون تومان و متاهلین می‌توانند 240 میلیون تومان وام از بانک مسکن خریداری کنند. از آنجا که می‌توان به اعتبار هر ورق 500 هزار تومان وام از بانک مسکن خریداری کرد، بنابراین مجردین مجاز به سقف خرید 280 ورق و متاهلین تنها 480 ورق خواهند بود.

از این طریق هزینه وام مسکن برای متاهلین و مجردین محاسبه می‌شود. اما هزینه خرید وام به قیمت اوراق بستگی دارد که در بازار هر روز با توجه به عرضه و تقاضای انجام شده کشف می‌شود.

قیمت وام مسکن

این رقم برای مجردین در 5 تیر ماه 15 میلیون و 700 هزار تومان و برای متاهلین 26 میلیون و 900 هزار تومان برآورد شد. تا هفتم تیر ماه در میانه هفته گذشته روند هزینه وام مسیری نزولی داشت. در نهایت به مرز 15 میلیون و 640 هزار تومان برای مجردین رسید.

متاهلین نیز در آن روز 26 میلیون و 820 هزار تومان در ازای دریافت وام، پول پرداخت کردند. این کمترین هزینه‌های اخذ وام برای متقاضیان از ابتدای 23 خرداد ماه تاکنون بوده است.

لازم به توضیح است، پولی که متقاضیان در طول 12 سال پس از دریافت وام می‌پردازند را هزینه نهایی وام مسکن می‌نامیم. این هزینه برای مجردینی که در پایان هفته کاری بازار، وام از بانک مسکن خریداری کرده‌اند برابر با 176 میلیون و 840 هزار تومان و برای متاهلین 328 میلیون و 610 هزار تومان محاسبه می‌شود.

رکورد رشد ماهانه در هزینه وام مسکن تیر

مقایسه قیمت وام مسکن با موقعیت مشابه خود در ماه گذشته گویای رشد ماهانه قیمت این متغیر است. به این صورت که قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در هر روز نسبت به موقعیت مشابه خود در ماه گذشته چه رشدی را به ثبت رسانده است؟

مطلب پیشنهادی:  وضعیت بازار مسکن از زبان رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان

در بررسی تورم ماهانه قیمت اوراق تسه مشاهده می‌شود در آخرین روز هفته نخست تابستان رشد ماهانه قیمت‌ها به سطح 9.05 درصد رسیده که از سه هفته قبل خود تاکنون بی‌سابقه بوده و بیشترین رشد تلقی می‌شود.

به عبارت دیگر با وجود روند نزولی قیمت‌ها در این هفته رکورد رشد ماهانه قیمت‌ها نشان می‌دهد روند هزینه وام مسکن صعودی است. از سوی دیگر احتمالا باید منتظر افزایش قیمت‌ها در این بازار در هفته دوم تابستان باشیم.

مطالعه بیشتر: ما در انتهای این گزارش، پیشنهاد مطالعه مطلب «وام مسکن تورم زاست؟» را در سایت مجله ملکی دلتا به شما می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …