هک شدن اطلاعات 3 میلیون خانوار از سامانه املاک و اسکان

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیش از یک سال از شروع ثبت نام اجباری در سامانه املاک و اسکان می‌گذرد. این در حالی است که از حدود ۲۵ میلیون خانوار تنها ۲ میلیون نفر در آن ثبت نام کرده‌اند.
سامانه ملی املاک و اسکان

سامانه ثبت املاک از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به منظور ثبت اطلاعات مسکن خانوارها، برای برنامه‌ریزی‌های بخش مسکن ایجاد شده و در مردادماه ۱۳۹۹ به مرحله بهره‌برداری رسید که به تازگی اعلام شد این سامانه هک شده است. اما ورود به سامانه ثبت اسناد و املاک کشور و استعلام کد رهگیری املاک، نیازمند طی مراحلی است که برای آگاهی از آن تا پایان مطلب با دلتامگ همراه باشید.

چرا باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت املاک ثبت کنیم؟

از فروردین ۱۴۰۰ به بعد، خانوارها اعم از مالک و یا مستاجر موظف هستند اطلاعات ملکی خود را در سایت ثبت املاک بارگذاری کنند. از مزیت‌های استفاده از سامانه ثبت املاک خانوار، شناسایی واحدهای خالی از سکنه به منظور اعمال مالیات است؛ هرچند هدف اصلی اعمال مالیات نیست؛ بلکه دستیابی به دیتاهای قابل استناد به منظور برنامه‌ریزی‌های حوزه مسکن است. ثبت اطلاعات خانوار در این سامانه مزایایی به همراه دارد.

برای مثال درصورتی که مستاجر اطلاعات خود را در سامانه ثبت مسکن تکمیل نکند، نمی‌تواند برای ثبت نام مسکن ملی ملی اقدام نماید؛ همچنین افرادی که قصد خرید یا فروش ملکی را دارند در صورتی که سامانه املاک مسکن اطلاع آن‌ها را ثبت نکرده باشد، سامانه ثبت املاک کد رهگیری به آن‌ها نمی‌دهد.

سامانه ثبت املاک

چرا ثبت نام املاک و اسکان در سامانه با مشکل مواجه شد؟

در سال ۱۴۰۰، اپلیکیشن سامانه ملی املاک و اسکان کشور در سه مرحله دچار اختلال شد و به مدت چهارروز ورود به سامانه املاک امکان‌پذیر نبود. سرانجام بعد از آخرین وقفه ایجاد شده در 10 شهریورماه، مسئولان بعد از بررسی‌های انجام شده علت آن را اختلال عنوان می‌کردند در حالی که رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی به تازگی از هک شدن سامانه اطلاعات خانوار خبر داده است.

مطلب پیشنهادی:  استقبال خریداران مسکن از آپارتمان های نقلی و قدیمی

از طرف دیگر باتوجه به اینکه اعلام شده بود درصورت ثبت‌نام نکردن در سامانه افراد از خدمات دولتی مثل یارانه، دسته چک و خدمات بانکی محروم می‌شوند درصورت پاک شدن اطلاعات افراد مجبور هستند مجدد اقدام به ثبت‌نام کنند.

سامانه ثبت املاک

سامانه اطلاع خانوار را باید چگونه ثبت کرد؟

سامانه سماوا برای ثبت املاک توسط وزارت راه و شهر سازی طراحی و ارائه شده است. سامانه سماوا این امکان را دارد تا مشخصات هویتی و اطلاعات ملکی افراد در سراسر کشور را به صورت اینترنتی ثبت نماید.

مطالعه بیشتر: روند رو به رشد تقاضای غیرمصرفی در بازار ملک

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «پاک شدن اطلاعات 3 میلیون خانوار از سامانه املاک و اسکان» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

محاسبه مالیات خانه‌های خالی در سال 1403

در صورتی که خانه‌ای بیش از 2 ماه خالی باشد به ازای هر ماه اضافه‌تر از موعد قانونی، در سال …