اخذ حق‌ کمیسیون طبق نرخ‌نامه مصوب

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
لازم به ذکر است که طبق این نرخ‌نامه مستاجر برای رهن مسکن باید یک‌دوم از کل مبلغ و برای اجاره یک‌چهارم ازمبلغ اجاره ماهانه را بپردازد.
حق‌ کمیسیون

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایرنا، خبرها حاکی از این است که از این پس دفاتر معاملات مسکن باید حق کمیسیون خود را بر اساس قیمت مندرج در مصوبه کمیته نظارت بر اصناف بگیرند. اگر بنگاهی بیش از قیمت مصوب شده حق‌ کمیسیون از موجر و مستاجر دریافت کند، تخلف محسوب می‌شود. همچنین از خاطیان می‌توان به طرق مختلف داد‌خواهی کرد. برای اخذ گزارشات بیشتر پیرامون اجاره‌بهای مسکن تا پایان این خبر با دلتا مگ همراه باشید.

به نظر می‌رسد یکی از معضلاتی که به طور کلی افراد در حوزه معاملات ملکی همچون رهن و اجاره یا خرید و فروش ملک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به پرداخت حق‌العمل مربوط می‌شود.

حق‌ کمیسیون

علت عدم دریافت حق‌ کمیسیون بر طبق نرخ مصوب

روش تعیین حق‌‌ کمیسیون برای متصدیان دفاتر معاملات ملکی طبق شیوه‌نامه انجام می‌شود. همچنین باید بر بنیان قیمت مصوب شده کمیته نظارت براصناف صورت پذیرد. در صورتی که برخی مشاوران املاک بر خلاف این شیوه‌نامه از مستاجران حق‌ کمیسیون دریافت می‌کنند. همچنین هر یک از دفاتر املاک برای خود به طور جداگانه نرخ کمیسیون را محاسبه می‌کنند.

اکثر متصدیان بنگاه‌های معاملات مسکن با تبدیل نرخ پول پیش پرداخت به اجاره، یک‌سوم از پول اجاره را از موجر و مستاجر دریافت می‌کنند. این در صورتی است که بر اساس نرخ حق‌‌ کمیسیون کمیته نظارت بر اصناف و همینطور بخشنامه سازمان صمت استان تهران به اتحادیه مشاوران املاک، حق‌العمل قراردادهای مرتبط با خرید و فروش شامل 0.25 از کل مبلغ می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  افزایش 5/8 درصدی قیمت مسکن در یک ماه اخیر

حق‌ کمیسیون

دریافت 0.9 درصد مالیات از طرفین معامله

لازم به یادآوری است که برای رهن مسکن یک‌دوم از کل مبلغ و برای اجاره، یک‌چهارم ازمبلغ اجاره ماهانه باید به موجر پرداخت شود. بنابراین برای تمام این نرخ‌های از پیش تعیین شده، 9 درصد مالیات ارزش‌افزوده نیز تعلق می‌گیرد.

این مصوبه مورخه 23 شهریور سال 1399 به اتحادیه مشاوران املاک ارسال شده است. در نتیجه حق‌ کمیسیون بابت تمدید اجاره از طرفین معامله یک‌دهم کمیسیون اجاره در نظر گرفته می‌شود. جالب است بدانید کمیسیون شراکت از طرفین معامله 0.2 درصد ارزش قرارداد و در کل 0.4 درصد تعیین شده است. طبق این مصوبه، مزد خدمات متمم قرارداد و تدوین قول‌نامه نیز رایگان انجام می‌گیرد.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با مطالب بیشتر و بروز در حوزه ملک، مطلب «روش جدید تخلیه‌ خانه پیش از موعد» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] با مطالب بیشتر و بروز در حوزه خرید و فروش ملک، مطلب « اخذ حق‌ کمیسیون طبق نرخ‌نامه مصوب » را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] برای آشنایی با مطالب بیشتر و بروز در حوزه ملک، مطلب « اخذ حق‌ کمیسیون طبق نرخ‌نامه مصوب » را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…