نحوه کنترل قیمت اجاره‌بها در دیگر کشورها

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش قیمت اجاره‌بها، در سایر کشورها به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. به گونه‌ای که افراد باید بیشتر درآمد خود را صرف اجاره خانه کرده و زندگی سختی را تجربه تجربه کنند. به همین منظور دولت‌ها باید در پی راه‌حلی باشند تا قیمت اجاره خانه را کاهش دهند.
حوزه مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری قطره، آمار بدست آمده از قیمت مسکن در سایر نقاط جهان حاکی از آن است که قیمت اجاره‌بها در کشور‌های مختلف نیز روند صعودی دارد. همین امر باعث شده تا دولت‌ها در فکر ارائه راه‌حلی برای کنترل اجاره در بازار مسکن باشند.

باتوجه به آنکه مسکن از نیاز‌های مهم در زندگی هر فرد به شمار می‌رود، چرا که بخش عمده‌ای از درآمد هر فرد در زندگی به این بخش تعلق می‌گیرد. در همین راستا بیشتر کشور‌ها مانند امریکا، آلمان و پاریس برای اجاره‌بها سقف مشخصی را درنظر گرفته‌اند. به گونه‌ای که در آلمان به مدت 5 سال افزایش اجاره‌بها ممنوع شده است. با شیوع همه‌گیری کرونا، اهمیت به موضوع اجاره‌بها دو چندان شد. بسیاری از دولت‌ها به دلیل آنکه درآمد افراد کاهش یافته است، صاحبخانه‌ها را از گرفتن اجاره‌بها و حکم تخلیه منع کرده‌اند. در این گزارش به بررسی اجاره‌بها در چند کشور مختلف می‌پردازیم با دلتا مگ همراه باشید.

کنترل اجاره در همه کشورها

ترکیه با جریمه موجران از قانون قیمت اجاره‌بها حمایت می‌کند

قیمت اجاره‌بها در ترکیه در سال 2022 تنها 20 درصد افزایش داشت. دولت ترکیه با اعمال سه گزینه سعی بر آن دارد تا از افزایش قیمت اجاره مسکن جلوگیری کند این سیاست‌ها شامل:

  • افزایش جریمه صاحبخانه‌هایی که قیمت اجاره‌بها را افزایش می‌دهند.
  • افزایش ساخت و ساز توسط شهرداری‌ها با هدف اجاره‌دادن و تعیین مبلغ اجاره برای شهر‌های بزرگ
  • ساخت واحدهای مقاوم در برابر زلزله و فروش به صورت اقساطی برای شهروندان ترکیه

مداخلات سایر کشور ها

مداخلات گسترده فرانسه در بازار اجاره‌بها

بخش خصوصی دولت فرانسه نقش بسزایی در کنترل بازار اجاره این کشور داردبه گونه‌ای که بیشتر از 40 درصد اجاره نشینان این کشور در ساختمان‌هایی که متعلق به دولت است زندگی می‌کنند. سیاست دولت فرانسه در این بخش مبنی بر مداخلات گسترده در بازار مسکن و تامین واحدهای مسکونی یارانه‌ای برای افراد کم‌درآمد و قشر آسیب‌پذیر است. با همه این تفاسیر بازار مسکن دولت فرانس با شیوع کرونا دچار تنش شد. به گونه‌ای که بیش از 4 میلیون از شهروندان فرانسه در خانه‌هایی که شرایط مطلوبی ندارند زندگی می‌کنند. در فرانسه حداقل زمان قرارداد اجاره برای واحدهای مسکونی غیرمبله ۳سال و واحدهای مبله یک سال است. در این کشور تنها شهرهای بزرگ پاریس و لیون سقف تعیین‌شده برای اجاره دارند.

مطلب پیشنهادی:  سرمایه‌گذاران ایرانی در املاک ترکیه چقدر ضرر کردند؟

بازار آشوب اجاره‌بها مسکن در استرالیا

در سال جاری قیمت اجاره خانه در استرالیا 21 درصذ افزایش داشته است. آنچه که شرایط را در این کشور حاد‌تر می‌کند، وقوع سیل در کوئینزآیلند و نیو سوت ولز است. در حالی که با این شرایط استرالیا هیچ سیاستی برای کنترل اجاره‌بها ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «راهکار‌های دولت در کنترل بازار اجاره‌بها» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «نحوه کنترل قیمت اجاره‌بها در دیگر کشورها» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …