اسباب‌کشی تهرانی‌ها به جنوب پایتخت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به دنبال رشد قیمت مسکن در مناطق میانی و شمالی پایتخت، گزارش‌های میدانی از افزایش نسبی معاملات در دو منطقه پرتراکم واقع در جنوب غرب و جنوب شرق تهران عمدتا با هدف «خرید واحدهای زیر یک میلیارد تومان» حکایت دارد.
رشد قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، در حال حاضر بسیاری از مردم که توانایی خرید خانه در مناطق مرکزی و شمالی پایتخت را ندارند به سمت مناطق جنوبی تهران برای خرید خانه رفته‌اند.

در حال حاضر شاهد کاهش خرید و فروش‌های سرمایه‌گذاری در نیمه شمالی تهران هستیم. در این شرایط منطقه ۱۵ به عنوان کانون واحدهایی با قیمت مناسب که سال گذشته در رتبه یازدهم تقاضای خرید ملک قرار داشت، هم‌اکنون رتبه ششم را در این زمینه به خود اختصاص می‌دهد.

منطقه ۱۰ نیز در جنوب غربی از جایگاه چهارم معاملات در خرداد ۱۳۹۹ به رتبه دوم در خرداد ۱۴۰۰ رسید. این منطقه، جایگاه مناطق ۲ و ۴ را از آن خود کرد.

آمار گویای آن است که با وجود رکود معاملاتی و کاهش ۵۳ درصدی خرید و فروش مسکن در تهران نسبت به خردادماه پارسال، افت معاملات در مناطق ۱۰ و ۱۵ به ترتیب ۴۰ و ۳۷.۵ درصد بوده است.

رشد قیمت مسکن

به نظر می‌رسد با کاهش قیمت‌های پیشنهادی اولین گروه از متقاضیان با این فرضیه که حباب قیمت در حال تخلیه شدن است، اقدام به خرید می‌کنند.

رشد قیمت مسکن به روایت آمار

با وجود افت ۵ درصدی قیمت‌های قطعی از اسفند پارسال تا اردیبهشت امسال، متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۰ به میزان ۳ درصد و منطقه ۱۵ بالغ بر ۱.۲ درصد افزایش پیدا کرد.

نرخ‌ها در این دو منطقه از اسفند ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ نیز به ترتیب ۴.۱ درصد و ۵.۸ درصد افزایش داشته است.

مطلب پیشنهادی:  نگاهی به خانه‌های اجاره‌ای گران قیمت پایتخت

تجربه نشان می‌دهد هر زمان مجال رشد نسبی معاملات در بازار مسکن شهر تهران فراهم می‌شود، نرخ‌ها روند صعودی می‌گیرند. اما طبیعتا به دلیل ماهیت سفته‌بازان، فشار تقاضا و کاهش ساخت‌وساز در بازار مسکن، تورم ملکی با رونق معاملات شدت می‌گیرد.

سرنوشت تورم بازار مسکن چه می‌شود؟

البته شواهد و قرائن حاکی از آن است که تحت تاثیر تعلیق معاملات ناشی از انتظار برای تغییر دولت، تورم سالیانه بازار مسکن پایتخت کاهش یافته و با ریزش قیمت‌ها به خصوص در مناطق شمالی تهران مواجه هستیم.

نرخ تورم سالیانه آپارتمان در پایتخت از ۹۴ درصد در آخرین ماه از سال گذشته به ۵۷ درصد در خرداد امسال رسیده است.

رشد قیمت مسکن در حالی بوده که طبق اعلام بانک مرکزی، در خرداد ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۳ و ۵۶.۶ درصد افزایش یافته است.

پیشنهاد مطالعه: ما در گزارش «مقایسه نرخ اجاره مسکن در جنوب و غرب تهران» اقدام به بررسی قیمت‌ مسکن در جنوب و غرب پایتخت کرده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …