آیا به ساختمان‌های کلنگی، پایان‌کار تعلق می‌گیرد؟

3
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر می‌خواهید ملکی را خریداری کنید، حتما قبل از خرید، استعلام پایان‌کار ساختمان را از شهرداری بگیرید. چرا که با دریافت این استعلام شما می‌توانید از تمام جزئیات آن مانند تعداد طبقات، متراژ دقیق، اصلاحی‌ها، طرح‌ها، پارکینگ‌ها و مشاعات مطلع شوید و آنها را با وضع موجود در ساختمان مطابقت دهید.
پایان کار ساختمان

برای آنکه بتوان سند ساختمان کلنگی را نتقال داد لازم است تا پایان‌کار جدید را ارائه دهید. به طور کلی خانه‌های کلنگی شامل ساختمان‌هایی می‌شود که بافت ساختمان و یا تاسیسات آن فرسوده شده به گونه‌ای که دیگر قابل سکونت نباشد. تفاوت خانه قدیمی با کلنگی در این است که خانه‌های قدیمی به طور کامل فرسوده نشده‌اند و همچنان قابلیت سکونت دارند.

ساختمان‌هایی که بیشتر از 29 سال قدمت دارند گرفتن پایان‌کار جدید الزامی است. برای گرفتن پایان‌کار جدید ساختمان لازم است به شهرداری محلی که ملک در آن قرار دارد مراجعه کرده و نیازی به در دست داشتن برگه‌ای مبنی بر پایان عملیات ساختمانی نیست.

مراحل گرفتن پایان کار

پایان‌کار به کدام دسته از ساختمان‌ها تعلق می‌گیرد؟

  1.  بیشتر خانه‌هایی که قدیمی هستند پایان‌کار آنها نیز قدیمی است. برای گرفتن پایان‌کار جدید تنها لازم است مدارک قدیمی ساختمان را تحویل داده و درخواست پایان‌کار جدید کنید.
  2. در برخی از ساختمان‌های قدیمی، مالک بدون مجوز از شهرداری، تغییری در ملک به وجود آورده است. برای مثال خانه را دوبلکس کرده است در حالی که ضروری بود در همان زمان تغییرات، مجوز اضافه کردن بنا را دریافت کند. در غیر این‌صورت مالک برای گرفتن پایان‌کار جدید باید به شهرداری مراجعه کرده و بعد از آنکه پروانه ساختمان به کمسیون ماده 100 ارجاع داده شد مالک با پرداخت جریمه تعیین شده می‌تواند پایان‌کار جدید را دریافت کند.
  3. این مورد مربوط به ساختمان‌هایی است که بدون سند، پایان‌کار یا مجوز ساخته شده‌اند. گرفتن پایان‌کار برای این‌گونه ساختمان‌ها بسیار مشکل است و نیازمند طی مراحل پیچیده قانونی می‌باشد.
مطلب پیشنهادی:  کارایی و اهداف تاسیس «صندوق ملی مسکن»

نحوه دریافت پایان کار

روند دریافت پایان‌کار ساختمان قدیمی

  •  مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و تشکیل پرونده
  •  واریز هزینه بازدید
  • مراجعه مهندس (مامور بازدید) به ملک

آنچه که در این مرحله اهمیت بسیاری دارد آن است در صورتی که ساختمان دارای پایان‌کار باشد، مهندس ناظر بعد از تطبیق پایان‌کار با ملک چنانچه ملک تطابق کامل داشته باشد پایان‌کار صادر می‌کند. اما هنگامی که پایان‌کار با ساختمان همخوانی نداشته باشد دو حالت اتفاق می‌افتد:

  1. در حالی که تعمیرات مربوط به واحد شما باشد در صورتی پایان‌کار جدید به ساختمان شما تعلق می‌گیرد که ملک را به حالت قبل درآورده و مجدد درخواست بازدید داده شود.
  2. در مورد ساختمان‌هایی که دارای مشاعات می‌باشد، در صورتی که شما تعهد محضری بدهید که امور انجام شده به شما مرتبط نمی‌باشد پایان‌کار شما صادر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «نکات حقوقی لازم در خرید زمین» را در دلتا مگ بخوانید.

3 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «آیا به ساختمان‌های کلنگی پایان‌کار تعلق می‌گیرد؟» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «آیا به ساختمان‌های کلنگی، پایان‌کار تعلق می‌گیرد؟» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  3. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «آیا به ساختمان‌های کلنگی، پایان‌کار تعلق می‌گیرد؟» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

با رعایت 5 نکته طلایی، رشد نخل شامادورا چند برابر کنید!

گیاهان آپارتمانی بزرگ مانند نخل شامادورا زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌بخشند و محیط را …