طرح شناسایی خانه‌های خالی شکست خورد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس آمارهای اعلام شده هنوز ۸۷ درصد خانوارها در سامانه جامع املاک و اسکان برای شناسایی واحدهای خالی ثبت‌نام نکرده‌اند.
سامانه املاک و اسکان

آمار و ارقام می‌گوید سامانه املاک و اسکان از سوی خانوارهای کشور چندان جدی گرفته نشده است؛ تا کنون فقط ۱۳ درصد خانوارها در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

امروز وزیر راه و شهرسازی گفت که فقط یک خانه دارم و هنوز وقت نکرده‌ام اطلاعات خانه خود را در این سامانه ثبت کنم. جدا از اینکه صداقت وزیر راه و شهرسازی در نوع خود ستودنی است، عدم ثبت نام او در سامانه املاک و اسکان، نمادی از بی‌اقبالی کلی جامعه به این سامانه است.

شناسایی خانه‌های بدون سکنه

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد، بسیاری از مالکان برای آنکه مشمول مالیات نشوند از ثبت اطلاعات ملکی در سامانه خودداری می کنند. مستاجران هم اغلب انگیزه‌ای بر درج اطلاعات ندارند.

این در حالی است که هدف قانون‌گذار و سیاست‌گذار از طراحی این سامانه شناسایی وضعیت موجود ملکی و سکونتی است. اما شاید هشدارهای مکرر درخصوص دریافت مالیات از املاک خالی از سکنه منجر به خودداری ساکنان از درج اطلاعات واحدهای مسکونی شده است.

مطلب پیشنهادی:  جزئیات واگذاری مسکن اجاره‌ای ارزان

په تعداد در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده‌اند؟

طبق گفته وزیر راه و شهرسازی تا کنون ۳ میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کرده‌اند. این در حالی است که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۲۲ میلیون و ۸۳۰ هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد. این آمار قطعا تا سال ۱۴۰۰ این آمار افزایش داشته است.

بر اساس سرشماری پنج سال قبل از کل واحدهای مسکونی کشور حدود ۲.۶ میلیون، بدون سکنه است. به همین دلیل در سال‌های اخیر مجلس و دولت تلاش‌هایی برای ورود این واحدها به بازار مصرف انجام دادند که برآیند آن به اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم و سپس راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان منجر شد.

با توجه به عدم اقبال کافی از سامانه املاک و اسکان، مهلت ثبت نام در این سامانه که تا پیش از این ۱۹ خردادماه بود 30 مهرماه 1400 تمدید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …