7 نکته طلایی در صدور پروانه ساختمان

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به اینکه نکات موجود در پروانه ساختمانی گسترده بوده و ممکن است برای هر منطقه به‌ صورت جداگانه تدوین شود. بنابراین لازم است جهت اطمینان از موارد موجود در مجوز به شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و با آنها در ارتباط باشید. زیرا برخی از مناطق برای کوچک‌ترین تغییرات ساخت مانند حیاط سازی نیاز به مجوز دارد.
پروانه ساختمان

برای ساختمان‌های در حال ساخت و ساز شهرداری سند مهمی به نام پروانه ساختمان را صادر می‌کند و در اختیار مالک قرار می‌دهد. مطابق قانون برای تمام ساختمان‌ها اعم از اداری، تجاری و مسکونی نیاز است تا از مراجع ذی صلاح اقدام به دریافت پروانه ساختمانی کنید. برای آگاهی از نکات مهم هنگام صدور پروانه تا پایان این مطالب با دلتا مگ همراه باشید.

صدور پروانه ساختمانی

چه اطلاعاتی در پروانه ساختمانی درج می‌شود؟

  • تعداد طبقات
  • نوع اسکلت ساختمان
  • مشخصات متقاضی صدور پروانه
  • مساحت
  • کروکی زمین ملک
  • شماره پلاک ثبتی
  • نام و نام خانوادگی مهندس ناظر
  • شماره پروانه نظام مهندسی مهندس ناظر
  • تاریخ صدور پروانه
  • نام و نام خانوادگی مالک یا وکیل قانونی او
  • نوع مالکیت ملک اعم از بخش دولتی، بخش خصوصی، بخش تعاونی

علاوه بر موارد فوق مدت زمان اعتبار پروانه نیز در صفحه اول آن نوشته می‌شود و قابلیت تمدید دارد.

چه ساختمان هخایی نیاز به مجوز دارند

چه ساختمان‌هایی نیاز به مجوز ساخت دارند

همه ساختمان‌ها نیاز به صدور پروانه ساختمانی ندارند. برای مثال ساختمان‌هایی که تغییرات و تعمیرات جزئی در آن انجام می‌شود نیازی به صدور پروانه ندارد. در صورتی که قصد دارید تعمیرات عمده‌ای در ساختمان انجام دهید یا بنایی به آن اضافه کنید نیاز است برای دریافت مجوز به شهرداری محلی که ساختمان در آن قرار دارد مراجعه کنید. چنانچه برای انجام این روند پیمانکاری را استخدام کنید خود روند دریافت مجوز و اداره امور را بر عهده می‌گیرد. از طرفی ممکن است در قسمتی از ساختمان نیاز به طراحی و تاییدیه یک متخصص باشد. برای مثال طراحی لوله گاز که توسط صاحب ملک ممنوع است چرا که باید در صورت بروز مشکل اداره گاز را مطلع نماید تا حین انجام عملیات در مکان حاضر شوند.

نکات صدور پروانه

نکات مهم هنگام صدور پروانه ساختمان

  1. پروانه ساختمان با توجه به محلی که در نقشه قید شده است صادر می‌شود و برای ساختمان در محلی دیگر فاقد اعتبار است. در صورتی که در محلی غیر از محل تعیین شده ملک ساخته شود غیر قانونی بوده و شامل جریمه می‌شود.
  2. پروانه ساختمانی از سوی شهرداری صادر شده و از نظر احراز مالکیت و دعاوی ملکی معتبر نیست.
  3. هرگاه مشخصات تعیین شده در نقشه‌های مصوب با مندرجات این پروانه از نقطه‌نظر جزئیات فنی و اجرایی فرق کند، فقط مندرجات این پروانه ملاک عمل خواهد بود. لازم است تا در طول انجام پروژه یک کپی از برگه صدور پروانه همیشه در دسترس باشد.
  4. در صورتی که فاصله قرارگیری ساختمان از کابل فشار قوی کمتر از 40 متر باشد، مجوز ساخت باطل شده و تنها در صورت تاییدیه از سوی شرکت برق منطقه اجازه ادامه ساخت داده می‌شود.
  5. تمام عملیات ساختمانی باید زیر نظر ناظر نام برده در پروانه ساختمان اجرا شود. چنانچه ادامه نظارت بر اجرای ساختمان توسط مهندس ناظر معرفی شده، مقدور نباشد مالک ملزم به اخذ گواهی مبنی بر انجام عملیات ساختمانی طبق ضوابط و معرفی مهندس ناظر جدید می‌باشد.
  6. در صورتی که مالک ساختمان تاپایان زمان قید شده در پروانه ساخت ملک را به پایان نرساند موظف بوده پروانه ساختمان را تمدید نماید.
  7. در صورتی که برای بنای قدیمی پروانه ساخت ساختمان جدیدی صادر شود، تخرب بنا باید در حضور ناظر انجام گیرد.
مطلب پیشنهادی:  ساده‌ترین روش تهیه کیک انار بدون فر + ویدئو

پیشنهاد مطالعه:  برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “بررسی انواع قراردادهای ملکی“را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. […] با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “7 نکته طلایی در صدور پروانه ساختمان “را مطالعه […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

با رعایت 5 نکته طلایی، رشد نخل شامادورا چند برابر کنید!

گیاهان آپارتمانی بزرگ مانند نخل شامادورا زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌بخشند و محیط را …