باید به تقاضا در بخش مسکن پاسخ داده شود

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن معتقد است اگر به تقاضا در بخش مسکن پاسخ داده شود بازار تا حدودی به آرامش می‌رسد. اما طرح‌های دولتی مثل نهضت ملی مسکن، قابلیت اجرایی ندارد.
تقاضا در بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، سرحدی کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه درآمد بانک‌ها روی بازار مسکن می‌چرخد، عنوان کرد: علاوه بر بخش خصوصی، بسیاری از بانک‌ها نیز پول‌های خود را به ملک اعم از مسکن، مال، مگامال، واحدهای تجاری و غیره تبدیل کردند.

وی معتقد است که صنعت ساختمان و بازار مسکن به یک اولویت در اقتصاد کشور تبدیل شده است. سرحدی دلیل این موضوع را اینگونه توضیح داد: ‌چرا که کمترین وابستگی را به خارج دارد و تحریم‌ها تاثیری در آن ایجاد نمی‌کند.

سرحدی اضافه کرد: مشکلات زیست محیطی، از بین رفتن منابع طبیعی، ترافیک و آلودگی از دیگر تبعاتی است که تراکم جمعیت و سرمایه‌ها در بخش مسکن کلانشهرها ایجاد کرده است.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: سرمایه‌ها در بخش مسکن و زمین دفن شده و دست بخش‌های تولیدی و کارخانجات خالی مانده است.

تقاضا در بخش مسکن

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: دولت این‌قدر دست وپا بسته نیست که نتواند مالیات خانه‌های خالی و مالیات خانه‌های لوکس را اجرا کند.

او ادامه داد: اما به نظر من لابی مافیا مسکن به قدری بالاست که مانع تحقق آن می‌شوند. اگر مالیات‌ها اتفاق می‌افتاد گشایشی در بازار مسکن ایجاد می‌کرد اما با وجود مافیا و افراد بانفوذ، امکان‌پذیر نیست.

مطلب پیشنهادی:  سرنوشت برجام و تاثیر آن بر بازار مسکن

سرحدی معتقد است که اگر تقاضای موثر در بخش مسکن پاسخ داده شود بازار تا حدودی به آرامش می‌رسد. اما طرح‌های دولتی مثل نهضت ملی مسکن، قابلیت اجرایی ندارد.

وی بیان داشت: از طرف دیگر با مشکلاتی در اقتصاد مواجهیم که قدرت خرید خانوارها را  کاهش داده و به تبع آن ساخت و ساز با افت مواجه  شده است. ثبت نام برای نهضت ملی مسکن زیاد است اما تعداد بسیار کمی از متقاضیان توان پرداخت آورده را دارند. بنابراین معتقدم فشار تقاضای مسکن در کلانشهرها همچنان باقی می‌ماند.

به گفته سرحدی، تمام امکانات اقتصادی، تولیدی و درآمدی در یک نقطه‌ی کشور تحت عنوان شهر تهران تجمیع شده است. بنابراین رشد قیمت خانه در تهران بعضا بیش از دو برابر سایر نقاط کشور است.

مطالعه بیشتر: مطلب «سهم 16 درصدی مسکن در اقتصاد کلان» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …