نقش ارز در کاهش قیمت مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هنگامی که تاریخچه بازار مسکن را مرور می‌کنیم می‌بینیم که همواره همبستگی بین افزایش قیمت‌ها و افزایش تعداد معاملات وجود دارد. علت این است که وقتی مردم فضا و چشم‌انداز بازار مسکن را تورمی می‌بینند به سمت این بازار هجوم می‌آورند. برخی متقاضیان مردد نیز در خرید ملک مصمم‌تر می‌شوند.
نقش دلار بر بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از شهر خبر، مهدی روانشادنیا کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت مسکن در تهران به متری بیش از 39 میلیون رسیده است می‌توان گفت بازار مسکن بعد از رکود یکساله به رونق می‌رسد. متاسفانه تورم عمومی عامل اصلی افزایش قیمت در بازار مسکن به شمار می‌رود. بنابراین این افزایش قیمت در بازار مسکن واقعی نیست بلکه رشد قیمت ناشی از تورمی می‌باشد که در همه سطوح به دلیل کاهش ارزش پول ملی اتفاق افتاده است.

خراداماه بیشترین تعداد معاملات

روانشادنیا با بیان این‌که عمده پیش‌بینی‌ها برای سال ۱۴۰۱ این بود که بازار مسکن، پایین‌تر از نرخ تورم عمومی حرکت خواهد کرد گفت: این بدان معنا نیست که رشد قیمت خانه متوقف می‌شود. در حال حاضر نیز با وجود افزایش حدود ۳۳ درصدی قیمت سالیانه مسکن در تهران، تورم عمومی نقطه به نقطه ۵۲ درصد بوده که پایین‌تر بودن رشد قیمت مسکن از تورم را تایید می‌کند.

این کارشناس مسکن خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه رشد نرخ ارز در چند ماه اخیر از عوامل مهم در افزایش قیمت مسکن به شمار می‌رود. درصورتی که مذاکرات هسته‌ای کاهش نرخ ارز را در پی داشته باشد، می‌توان امیدوار بود ثباتی در بازار مسکن ایجاد شود. البته به شرط آنکه نرخ ارز کاهش چشمگیری داشته باشد.
بررسی آمار معاملات انجام شده در بازار مسکن نشان می‌دهد که در خرداد‌ماه 1401 بیشترین تعداد معاملات صورت گرفته در یک دهه گذشته را داشتیم. دلیل این افزایش معاملات آن بود که گروهی از افراد خرید خانه خود را به تعویق انداخته تا شاید بازار مسکن به ثبات برسد. از سوی دیگر گروهی در انتظار ریزش قیمت خانه بودند تا بتوانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. اما با توجه به اینکه اتفاقی در بازار مسکن رخ نداد منجر شد تا این افراد در اردیبهشت و خرداد به بازار ملک هجوم آورند.
مرز افزایش قیمت ملک

قیمت خانه در تهران به مرز 40 میلیون رسید

بررسی‌های انجام شده در خردادماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان در هر متر مربع رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۴ و ۳۲.۸ درصد افزایش یافته است. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۱۳.۹ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲.۳ و ۱۷۱.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  بررسی قیمت خانه‌های کلنگی در پایتخت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «آیا ساختمان‌های ناایمن بازسازی می‌شوند؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …