ساماندهی بازار مسکن با تنوع‌بخشی در روش‌های عرضه

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصاد مسکن بر این باور است که برای ساماندهی بازار مسکن باید به‌دنبال تنوع‌بخشی در روش‌های عرضه مسکن باشیم.
روش های عرضه مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم، محمد آئینی کارشناس بازار مسکن با اشاره به این که قیمت مسکن در تهران طی 20 سال اخیر 100 برابر شده است، افزود: گرانی سرسام آور یکی از ویژگی های مسکن طی سال های اخیر بوده است.

او در ادامه اظهار داشت: بررسی روند تورمی بخش مسکن حاکی از آن است که طی 21 سال گذشته رشد قیمت مسکن به ویژه زمین همپای تورم عمومی بوده و حتی بالاتر از آن ثبت شده است.

وی همچنین سیاست غلط، ترزیق نقدینگی مقطعی و… را از عوامل افزایش تورم مسکن دانست و آنرا عامل مرگ تدریجی قدرت خرید مردم در این بخش اعلام کرد.

بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن،‌ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در خرداد ماه امسال نسبت به ماه پیش از آن با 8.4 درصد رشد به 39 میلیون و 414 هزار تومان افزایش یافته است.

روش های عرضه مسکن

از سوی دیگر دولت سیزدهم برنامه نهضت ملی مسکن را در دست اجرا دارد که البته نقدهایی به آن در خصوص حرکت کُند آن وارد است. مسئله‌ای که شاید یکی از دلایل آن عدم همراهی برخی دستگاه‌های دولتی برای واگذاری زمین‌های در اختیار و همچنین محدودیت‌های نانشی از منابع مالی باشد.

در این شرایط کارشناس اقتصاد مسکن بر این باور است که برای ساماندهی بازار مسکن باید به‌دنبال تنوع‌بخشی در روش های عرضه مسکن باشیم.

مطلب پیشنهادی:  حذف متقاصیان از چرخه دریافت وام ودیعه مسکن

فرهاد بیضایی فعال حوزه مسکن توضیح می‌دهد: همیشه این مسئله را یعنی به‌کارگیری تنوع‌بخشی در بخش مسکن را در دولت‌های مختلف مطرح کرده‌ایم؛ دولت دهم خیلی پیگیر مسکن مهر بود، در دولت یازدهم، دوازدهم و الان هم در دولت سیزدهم خیلی توصیه کرده‌ایم که این تنوع‌بخشی را در حوزه مسکن به کار بگیرد.

وی تاکید کرد: نکته‌ای وجود دارد؛‌ شما نمی‌توانید به همه بازار بگویید شما فقط با وام خرید می‌توانید صاحب مسکن بشوید. بعضی‌ها استقبال می‌کنند خیلی‌ها هم امکان اینکه از این استفاده بکنند را ندارند. برای همین سیاست دولت یازدهم و دوازدهم  در این حوزه تقریبا شکست خورده بود.

وی با یادآوری این‌که تمرکز دولت و وزارت راه روی تحریک تقاضا بود، تصریح کرد: تمرکز بخشی، اتفاق نیفتاد. در یک مقطع کوتاهی در دولت دهم و در دولت دوازدهم تک پروژه‌هایی اجرا شد، یعنی دولت دوازدهم به این نتیجه رسید که با یک روش نمی‌توان به همه نیازهای بازار پاسخ داد.

مطالعه بیشتر: مطلب «نکات کلی پیش فروش و پیش خرید ملک» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «ساماندهی بازار مسکن با تنوع‌بخشی در روش‌های عرضه» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …