علت انصراف پیمانکاران از طرح ملی مسکن

1
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قطعی و کمبود برق در کارخانه‌های تولید‌ مصالح ساختمانی، موجب افزایش چند برابری نرخ سیمان در بازار شد. لازم به ذکر است که ادامه وضعیت نرخ سیمان بر قیمت مسکن تاثیر مستقیم می‌گذارد.

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت‌نیوز، یکی از سازندگان طرح نهضت ملی مسکن در تهران از اعراض بعضی شرکت‌های پیمانکار مرتبط با طرح نهضت ملی مسکن خبر داد. برای اخذ گزارشات بیشتر پیرامون طرح ملی مسکن تا پایان این خبر با دلتا مگ همراه باشید.

ایرج رهبر، یکی از این سازندگان پیرامون انصراف از طرح ملی مسکن بر نرخ بالای مصالح ساختمانی در سال جاری نسبت به سال‌های اخیر تاکید کرد.

با آغاز سال 1401 هر تن سیمان فله تقریبا 600 هزار تومان در بازار به خرید و فروش می‌رسید. نرخ هر تن سیمان فله هم اکنون به یک میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. بنابراین با اعلام این تفاوت قیمت در طی سال جاری، تقریبا 200 درصد افزایش قیمت را شاهد هستیم. همچنین نرخ میلگرد از کیلویی 1300 تومان به طور تقریب به 20 هزار تومان رسیده است.

طرح ملی مسکن

عامل نوسانات قیمت در بازار سیمان

به نظر می‌رسد افزایش قیمت سیمان در یک مدت زمان سه‌ماهه به سه‌برابر نرخ اولیه خود رسیده باشد. این رشد صعودی قیمت سیمان مطمئنا به دلیل قطعی و کمبود برق نیست. جالب است بدانید که به بهانه انرژی، قیمت سیمان را افزایش می‌دهند. بنابراین یکی از علل مهم در رشد نرخ سیمان مربوط به بازی بورس در بازار سیمان است.

وی با اشاره به سایت ۵۰۴ واحدی شهریار که در آن فعالیت دارد گفت:” فعلا با هر زحمتی شده پروژه شهریار را سرپا نگه داشته‌ایم. اما بدهکاری ما به مصالح‌فروشان یواش یواش دارد زیاد می‌شود.”

مطلب پیشنهادی:  نگاهی به وضعیت بازار مسکن در سالی که گذشت

گفته می‌شود به طور تقریب 15 نفر در بازار بورس فعالیت دارند که سیمان را به صورت فله ای خریداری می‌کنند. همینطور این 15 نفر نرخ‌های مورد پسند خودشان را در بازار بورس اعلام می‌کنند.

طرح ملی مسکن

افزایش نرخ سیمان عامل کندی روند طرح ملی مسکن

شرکت‌های پیمانکار به طور مداوم برای درخواست پول تماس می‌گیرند. همچنین این پیمانکاران با اعلام عمده فعالیت خود در بخش سیمان و میلگرد از صنعتی بودن و سرعت بالای خود در سقف زدن، توضیح دادند.

پیش‌بینی می‌شود که اگر این وضعیت ادامه یابد، سازندگان نیز از تعداد کارگران خود بکاهند. در نتیجه از سرعت کار کاسته می‌شود. لازم به یاد آوری است که این وضعیت در نهایت به اطناب تکمیل پروژه و به افزایش تورم در بخش مسکن منتهی می‌شود.

رهبر یادآور شد:” مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید فکری به حال سازندگان نهضت ملی مسکن کنند. ابتدا گفتند کارت اعتباری صادر می‌کنیم و مصالح را مستقیما از کارخانه دریافت می‌کنید. ولی مساله بازی بورس در سیمان آسیب زیادی به پروژه زد.”

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با مطالب بیشتر و بروز در حوزه ملک، مطلب « سرانجام پرداخت تسهیلات مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] برای آشنایی با مطالب بیشتر و بروز در حوزه ملک، مطلب « علت انصراف پیمانکاران از طرح ملی مسکن» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …