فاکتور‌های مهم در محاسبه قیمت زمین

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از آنجایی که زمین، یک عرضه ثابت به شمار می‌رود زمانی که با افزایش استقبال مواجه شود قیمت آن نیز بالا می‌‍رود. یکی از راه حل‌های برطرف کردن این مشکل گسترش حوزه شهری است که در چند سال اخیر هم شاهد آن بوده‌ایم.

برای ساخت یک سازه خوب، مهم‌ترین فاکتور انتخاب یک زمین مناسب است. یک سازنده باید در ابتدا موقعیت زمین و مقدار مصالح لازم برای ساخت تا پایان پروژه را برآورد کند تا بتواند محاسبه قیمت زمین را به درستی انجام دهد. با دلتا مگ همراه باشید تا در این مطلب درباره نحوه محاسبه نرخ زمین اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهیم.

نحوه محاسبه قیمت زمین

عوامل موثر در تعیین قیمت زمین

پیشرفت بازار مسکن، نقش مهمی در محاسبه قیمت زمین دارد. برای مثال، هنگامی که بازار ساخت و ساز ملک از رونق خوبی برخوردار است به طبع قیمت زمین نیز بالا می‌رود. درصورتی که بازار در رکود باشد، قیمت زمین نرخ کاهشی دارد. می‌توان گفت گسترش حوزه شهری یکی از راه حل‌های مهم در ثبات قیمت زمین است.

نحوه ارزیابی ملک کلنگی یا زمین

جنانچه قصد خرید و فروش زمین یا ساخت آپارتمان را دارید، بهتر است هزینه و ارزش کلی بنا را محاسبه کنید. محاسبات زمین و ملک به صورت زیر است:

قیمت روز آپارتمان در محلی که قراردارد را در متراژ آپارتمان ضرب کرده و جواب بدست آمده را را تقسیم بر ضریب سود می‌کنیم. در آخر هزینه ساخت را از مقدار بدست آمده کم می‌کنیم به این صورت ارزش واقعی زمین محاسبه می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  نحوه محاسبه خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان

محاسبه شاخص

محاسبه شاخص قیمت مسکن

محاسبه هزینه ساخت و ارزش آپارتمان، دو فاکتور مهم در تعیین قیمت به شمار می‌روند. برای آنکه قیمت‌گذاری دقیق انجام شود لازم است محاسبات به صورت صحیح برآورد شود.

مقایسه نسبت قیمت زمین به آپارتمان

براساس مرکز آمار ایران، بهای هر متر مربع زمین یا خانه گلنگی در سال گذشته با رشد ۱۷۵ درصدی همراه بوده است. اما در حالی که قیمت هر متر مربع آپارتمان ۱۱۰ درصد رشد پیدا کرده است.

برای مثال از لحاظ مقایسه ارزش زمین می‌توان گفت، خانه‌های دو نبش نسبت به یک بر یا یک نبش ارزش بیشتری دارند. این ویژگی خانه یا زمین جزئی از مزایای آن‌ به شمار می‌رود چرا که باعث می‌شود روند ساخت و ساز را راحت‌تر انجام شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “نقش بنچاق در معاملات ملکی“را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…