اعمال مالیات بر خانه‌های خالی

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با وجود تصویب قانون اخذ مالیات در سال 99، پیرامون اختلاف بین دو سازمان وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌امور مالیاتی، سرانجام مسئولیت خانه‌های خالی از سکنه بر عهده سامانه املاک واسکان قرار گرفت.
اخذ مالیات

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت‌نیوز، مطابق آیین‌نامه‌ای که در ۱۵بند تنظیم شده، خانه‌هایی که در چهار ماه ابتدای سال و چهار ماه پایان سال خالی باشند، مشمول دریافت مالیات خواهند شد. برای اخذ گزارشات بیشتر پیرامون مالیات تا پایان این خبر با دلتا مگ همراه باشید.

بر اساس آیین‌نامه تدوین شده در 15 بند، واحد‌های مسکونی که در ماه‌های نخستین و ماه‌های پایانی سال مستاجر نداشته باشند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

اخذ مالیات

چرا اخذ مالیات با موانع بسیاری مواجه شد؟

با تصویب قانون اخذ مالیات از واحدهای مسکونی در سال 99، در آغاز اختلاف نظرهایی مبتنی بر آیین‌نامه اجرایی موجب شد تا دریافت مالیات از واحد‌های مسکونی با مشکلات بسیاری مواجه گردد. اما پس از گذشت یک سال، با بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی، این مشکلات بر سر راه مالیات در دولت سیزدهم رفع شد.

با وجود اینکه قانون، مسئولیت تشخیص خانه‌های خالی را بر دوش وزارت راه و شهرسازی نهاده بود. وزارت راه و شهرسازی موظف به اطلاع‌رسانی این واحدهای مسکونی از طریق سامانه املاک به سازمان امور مالیاتی بود. بنابراین با وجود اختلاف نظرهایی که بین دو سازمان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی وجود داشت، در نهایت مسئولیت معرفی کردن خانه‌های خالی بر عهده سامانه املاک و اسکان قرار گرفت.

مطلب پیشنهادی:  لوکس‌نشینان چقدر باید مالیات بپردازند؟

اخذ مالیات

ثبت اطلاعات خانوار در سامانه املاک

در روزهای پایانی فرودین سال 1400، وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اعمال مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از ثبت اطلاعات سرپرستان خانوار در سامانه املاک و اسکان به منظور اعمال مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه خبر داد.

همچنین وزارت راه و شهرسازی با اعلام نادرست بودن کدهای پستی، نا معلوم بودن مالک و همینطور زمان خالی بودن خانه‌های فاقد سکنه، از تایید تنها 12 هزار واحد خالی از سکنه توسط سازمان امور مالیاتی، اطلاع داد.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با مطالب بیشتر و بروز در حوزه ملک،مطلب« سرانجام پرداخت تسهیلات مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] برای آشنایی با مطالب بیشتر و بروز در حوزه ملک،مطلب« اعمال مالیات بر خانه‌های خالی » را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] مطالب پیرامون مالیات بر خانه‌های خالی هستید، مطلب«اعمال مالیات بر خانه‌های خالی» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …