همه چیز درباره حکم تخلیه ملک

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به آنکه امروزه تعداد افرادی که اجاره نشین هستند افزایش یافته است، به طبع شاهد مشکلات بیشتری در روابط بین موجر و مستاجر هستیم. دستور حکم تخلیه ملک از مهم‌ترین آنها است.

از موارد بسیاری که همه روزه در دادگاه‌ها به چشم می‌خورد بحث میان موجر و مستاجر است. در اغلب موارد مشاهده می‌کنیم که بسیاری از موجرین با تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه آشنایی ندارند به همین علت مبادرت به تنظیم دادخواست‌های اشتباه می‌کنند. نتیجه اینگونه درخواست‌های اشتباه به مراجع مربوطه باطل شدن آن است. برای آشنایی بشتر با این قانون تا پایان این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

درخواست حکم تخلیه

حکم تخلیه چیست و چه تفاوتی با دستور تخلیه دارد؟

“تخلیه” در لغت به معنای “خالی کردن” است و در اصطلاح حقوقی به معنای دست کشیدن متصرف از ملک به نحوی که مالک بتواند بدون هیچ مشکلی، هرگونه تصرفی در ملک خود انجام دهد.
هنگامی که ملک خود را به شخص دیگری اجاره می‌دهید قرارداد اجاره به صورت شفاهی یا کتبی بین موجر و مستاجر نوشته می‌شود. در صورتی که مستاجر بعد از پایان حکم قرارداد یا عمل نکردن به تعهدات موجود در قرارداد، ملک را تخلیه نکند موجر می‌تواند دستور تخلیه ملک را بدهد. اما درباره حکم تخلیه شما نمی‌توانید این حکم را بدهید. چرا که لازم است تا درخواست شما توسط قاضی رسیدگی شود تا از صحت کلام شما درباره مستاجر اطمینان حاصل نماید.

در چه مواردی می‌توان حکم تخلیه ملک را گرفت؟

  • پایان مدت اجاره

با پایان یافتن مدت زمان قرارداد اجاره، مالک می‌تواند درخواست حکم تخلیه ملک را داشته باشد. برای گرفتن این حکم لازم است تا به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه کرده و درخواست خود را مطرح کنید.

  • مستاجر به مدت سه ماه اجاره را پرداخت نکند

در چنین شرایطی صاحبخانه می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف در محلی که ملک قرار دارد درخواست خود را مطرح کند. در این صورت مستاجر فقط یکبار این فرصت را دارد که بعد از صدور حکم تخلیه حداکثر تا ۱۰ روز از موعد قانونی مذکور در قرارداد، اجاره را بپردازد.

  • اجاراه دادن ملک به شخص دیگر

چنانچه مستاجر بدون اطلاع از صاحبخانه ملک را به شخص دیگری اجاره دهد، مالک می‌تواند برای گرفتن حکم تخلیه اقدام کند.

مطلب پیشنهادی:  قوانین آپارتمان‌نشینی را رعایت کنیم

اعتراض بعه حکم تخلیه

مدارک لازم برای درخواست صدور حکم تخلیه

مدارک مورد نیاز جهت صدور حکم مذکور عبارتند از:
  1. برگ دادخواست به تعداد طرفین دعوا به علاوه یک برگ
  2. سند مالکیت
  3. قرارداد اجاره
  4. مدارک هویتی خواهان

اعتراض به حکـم تخلـیه ملک

از زمان صدور حکم مستاجر 20 روز فرصت دارد، تا اعتراض خود را نسبت به حکم تخلیه اعلام کند. درصورتی به اعتراض او رسیدگی می‌شود که همراه با مدرک و مستندات معتبر باشد. چنانچه به حکم صادر شده اعتراضی نشود یا به اعتراض درخواست رد بدهند، مستاجر 10 روز فرصت دارد تا ملک را خالی  کند. لازم به ذکر است مبلغ ودیعه یا همان پول پیش که نزد مالک است باید به مستاجر پرداخت و رسید آن به مقام قضایی تحویل داده شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

با مراحل، هزینه و شرایط انحصار وراثت آشنا شوید

از شرایط انحصار وراثت را همه افراد باید اطلاع و آگاهی داشته باشند. پیگیری این موضوع از مرا…