مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از شکایت‌های رایجی که افراد به سبب آن به دادگاه‌های قضایی مراجعه می‌کنند، شکایت مربوط به عوض منافع املاک و یا اموالی است که یکی از طرفین دعوی، طرف مقابل را از آن محروم کرده است. بنابراین این پرونده به عنوان دعوی اجرت المثل ملک مطرح شده و کارشناس مقدار اجرت المثل آن را تعیین می‌کند.
اجرت المثل املاک

چنانچه شخصی به صورت غیر قانونی و بدون رضایت مالک ملکی را تصرف کرده باشد، می‌توان از آن اجرت المثل ایام تصرف را مطالبه کرد. در این شرایط مالک ملک می‌تواند با توجه به مدت زمانی که ملک آن تصرف شده اجرت المثل دریافت کند. دراین مواقع مالک می‌تواند اقدام به طرح دو دعوا، رفع تصرف عدوانی یا خلع ید و یا مطالبه اجرت المثل ایام تصرف نماید. برای آشنایی بیشتر با این حکم تا پایان مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

معنی اجرت المثل

تفاوت اجرت المثل و اجرت المسمی

چنانچه توافقی بین دو نفر صورت گیرد. برای مثال در اجاره نامه‌ای که بین مستاجر و موجر برای انتفاع از ملک، میزان مشخصی ما به ازا به عنوان اجاره‌بهای ماهانه معین می‌شود. این توافق به صورت کتبی یا شفاهی را اجرت المسمی می‌گویند. درصورتی که توافقی صورت نگیرد اجرت المثل نام دارد.

میزان اجرت المثل ایام تصرف چگونه تعیین می‌شود ؟

 هزینه اجرت المثل با در نظر گرفتن شرایطی چون نوع ملک، نحوه و میزان استفاده و شرایط پرونده محاسبه می‌شود. درصورتی که مبلغی بین طرفین تعیین نشده باشد، قاضی یا کارشناس ملک مبلغ اجرت المثل را تعیین می‎‌کنند.

تفاوت اجرت المثل و اجرت المسمی

ازچه زمانی اجرت المثل به ملک تصرف شده تعلق می‌گیرد؟

در اینگونه دعاوی اجرت المثل ایام تصرف را با در نظر گرفتن قرارداد یا عدم وجود قرارداد بررسی می‌کنند. در حالت اول هنگامی که هیچ توافقی بین طرفین صورت نگرفته باشد، فرد غائب در صورت استفاده یاعدم استفاده از مال، ملزم به پرداخت مبلغی به مالک ملک خواهد بود.

حالت دوم: در صورتی که قراردادی مانند اجاره‌نامه بین طرفین منعقد شده باشد و زمان قرارداد به پایان رسیده باشد، به دو شکل برای او مبلغ بدهی اجرت المثل را تعیین می‌کنند.

  1. هنگامی که زمان قراداد به پایان رسیده اما همچنان ملک در تصرف مستاجر باشد، فرقی نمی‌کند از ملک استفاده کند یا خیر در این حالت به او اجرت المثل تعلق می‌گیرد.
  2. هگامی که موعد اجاره‌نامه به پایان رسیده است و موجر با اجازه مالک در ملک نشسته باشد. احرت المثل به او تعلق می‌گیرد مگر در صورتی که خود مالک اجازه تصرف رایگان را به موجر داده باشد.
مطلب پیشنهادی:  از امروز نام نویسی مجردهای متقاضی مسکن حمایتی آغاز شد

اجرت المثل ملک مشاع

نحوه مطالبه اجرت المثل برای ملک مشاع

درباره ایام تصرف ملک مشاع باید گفت که تصرف مادی هر فرد از مالکین ملک مشاع می‌بایست با اجازه همه مالکین ملک باشد. در غیر این صورت فرد می‌بایست اجرت المثل زمان تصرف بر ملک را به نسبت سهم هر مالک مال مشاع پرداخت نماید.

معوقه اجاره‌بها چه تفاوتی با اجرت المثل دارد

به مقدار مبلغی که به طور دقیق در قراداد اجاره قید شده است اجاره‌بها می‌گوییم و در این خصوص نیازی به حضور کارشناس نیست. اما در اجرت المثل مبلغی از قبل در قرارداد قید نشده است و به دلیل مشخص نبودن مبلغ حضور کارشناس الزامی است.

موقعه اجاره بها

برای درخواست اجرت المثل باید به کجا مراجع کنیم؟

دعاوی درخواست اجرت المثل ایام تصرف ملک به دو دسته  کلی تقسیم بندی می شوند:

  1. مواردی که میزان  اجرت المثل ملک زیر ۲۰ میلیون تومان باشد، برای رسیدگی به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده می‌شوند .
  2. مواردی که میزان اجرت المثل ملک بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، در دادگاه حقوقی محل وقوع ملک رسیدگی می‌شود.

در مواردی که تعیین دقیق میزان اجرت المثل زمان تصرف ملک توسط خواهان ممکن نباشد، مالک می‌تواند با ارائه دادخواست “تأمین دلیل” به کارشناس حقوقی، تعیین مبلغ دقیق اجرت المثل ملک را در خواست نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «نحوه دریافت و استعلام کد رهگیری املاک» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

با رعایت 5 نکته طلایی، رشد نخل شامادورا چند برابر کنید!

گیاهان آپارتمانی بزرگ مانند نخل شامادورا زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌بخشند و محیط را …