نحوه دریافت و استعلام کد رهگیری املاک

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کد رهگیری املاک، شماره‌ای است که در هنگام انجام معاملات خرید و فروش یا اجاره از طریق سامانه اسناد و املاک کشور صادر می‌شود. با دریافت این کد می‌توانید از صحت انجام معامله اطمینان حاصل نمود.
کد رهگیری ملاک

از موارد الزامی در معاملات ملکی قولنامه‌ای دریافت دریافت کد رهگیری است، چرا که دریافت این کد مزایای زیادی برای طرفین معامله دارد. به منظور جلوگیری از هرگونه جرایم ملکی دریافت این کد در تمام معملات ملکی مانند اجاره و .. اجباری  است. برای آگاهی بیشتر درباره کد رهگیری در معاملات ملکی تا پایان این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

دریافت کد رهگیری

کد رهگیری املاک چیست؟

در سال 1387 بخشنامه‌ای از سوی دولت برای اصناف و بازرگانان صادر شد. در این بخشنامه به دلیل آنکه قولنامه‌های دست نویس از اعتبار کافی برخوردار نبودند، استفاده از کد پیگیری در معاملات ملکی الزامی شد. مفاد بخشنامه به این شرح است: تمامی مشاورین املاک الزام به ثبت تمام معاملات ملکی قولنامه ای خود اعم از ثبت قرار داد های خرید و فروش املاک و رهن و اجاره ملک را می‌بایست در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نموده و کد رهگیری مربوط به ملک را دریافت نمایند. افراد نیز می‌توانند با استعلام این کدها از شهرداری و بانک، بدهی مربوط به ملک مورد نظر را مشاهده کنند.

مراحل دریافت کد رهگیری

مراحل دریافت کد رهگیری املاک

برای دریافت کد پیگیری مشاورین املاک باید ملک قولنامه‌ای را در سامانه ثبت املاک کشور ثبت کنند. مراحل ثبت به صورت زیر است:

  • برای ورود به سامانه ثبت املاک ابتدا عبارت سامانه ثبت معاملات املاک را در مرورگر اینترنتی خود جستجو نمایند.
  •  تمامی مشاورین املاک پیش از ورود به سامانه، ثبت قرار داد و دریافت کد رهگیری می‌بایست در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت نام انجام داده باشند

مدارک لازم برای دریافت کد

مدارک لازم جهت دریافت کد رهگیری

  • برای ثبت قرارداد در مشاور املاک، همراه داشتن مدارک شناسایی و برای اتباع خارجی کارت اقامت الزامی است.
  • مدارک مالکیت می‌تواند به‌ صورت سند تک برگی، قولنامه، بنچاق و هرگونه سند مرسوم دیگر ارائه گردد همچنین وکالت نامه، گواهی انحصار وراثت و موارد مشابه نیز می‌بایست به مشاور ارائه شود.
  • برای ثبت قرارداد باید هر یک از طرفین یک شاهد همراه با مدارک شناسایی داشته باشند.
  • از اسناد مهم دیگری که برای دریافت کدرهگیری لازم است، تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر است.
  • بعد از ثبت قرار داد سه نسخه از آن پرینت گرفته می‌شود یک نسخه نزد مشاور املاک و دو نسخه دیگر در اختیار طرفین معامله قرار خواهد گرفت.
  • در مرحله آخر بعد از ثبت کد رهگیری یک بارکد دو بعدی در بالای صفحه ظاهر می‌شود که تمام مشخصات ملک در آن ثبت شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «قوانین تعمیرات در ملک اجاره‌ای» را در دلتا مگ بخوانید.

بیشتر ببینید در نکات معاملاتی

همچنین بخوانید

چرا سفته در بازار مسکن رونق گرفت؟

با توجه به تلاطم‌های اقتصادی که به دنبال تحریم‌ها به وجود آمد و سیاست‌های غلط که بر این با…