نحوه دریافت و استعلام کد رهگیری املاک

1
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد رهگیری املاک، شماره‌ای است که در هنگام انجام معاملات خرید و فروش یا اجاره از طریق سامانه اسناد و املاک کشور صادر می‌شود. با دریافت این کد می‌توانید از صحت انجام معامله اطمینان حاصل نمود.
دریافت کد رهگیری املاک قولنامه ای

  از موارد الزامی در معاملات ملکی قولنامه‌ای دریافت کد رهگیری است، چرا که دریافت این کد مزایای زیادی برای طرفین معامله به همراه دارد. به منظور جلوگیری از هرگونه جرایم ملکی دریافت کد رهگیری املاک قولنامه ای در تمام معاملات ملکی مانند اجاره و .. اجباری  است. برای آگاهی بیشتر درباره مزایای این کد در معاملات ملکی تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

دریافت کد رهگیری

کد رهگیری چیست؟

در سال 1387 بخشنامه‌ای از سوی دولت برای اصناف و بازرگانان صادر شد. در این بخشنامه به دلیل آنکه قولنامه‌های دست نویس از اعتبار کافی برخوردار نبودند، پیگیری کد رهگیری املاک الزامی شد. مفاد بخشنامه به این شرح است: تمامی مشاورین املاک الزام به ثبت تمام معاملات ملکی قولنامه ای خود اعم از ثبت قرار دادهای خرید و فروش املاک و رهن و اجاره ملک را می‌بایست در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نموده و کد رهگیری مربوط به ملک را دریافت کنید.

افراد نیز می‌توانند با استعلام این کدها از شهرداری و بانک، بدهی مربوط به ملک مورد نظر را مشاهده کنند. مشاوران املاک می‌توانند آموزش گرفتن کد رهگیری ملک را در نرم‌افزارهای موردنظر ببینند و از آن طریق ملک قولنامه‌ای را ثبت کنند.

دریافت کد رهگیری املاک قولنامه ای

چگونگی دریافت کد رهگیری اجاره نامه

برای دریافت کد پیگیری مشاورین املاک باید ملک قولنامه‌ای را در سامانه ثبت املاک کشور ثبت کنند. مراحل ثبت به صورت زیر است:

  • برای ورود به سامانه ثبت املاک ابتدا عبارت سامانه ثبت معاملات املاک را در مرورگر اینترنتی خود جستجو کنید.
  •  تمامی مشاورین املاک پیش از ورود به سامانه، ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری می‌بایست در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت نام انجام داده باشند.

دریافت کد رهگیری املاک قولنامه ای

مدارک لازم جهت گرفتن کد رهگیری اجاره نامه

  • برای ثبت قرارداد در مشاور املاک، همراه داشتن مدارک شناسایی و برای اتباع خارجی کارت اقامت الزامی است.
  • مدارک مالکیت می‌تواند به‌ صورت سند تک برگی، قولنامه، بنچاق و هرگونه سند مرسوم دیگر ارائه گردد همچنین وکالت نامه، گواهی انحصار وراثت و موارد مشابه نیز می‌بایست به مشاور ارائه شود.
  • برای ثبت قرارداد باید هر یک از طرفین یک شاهد همراه با مدارک شناسایی داشته باشند.
  • از اسناد مهم دیگری که برای دریافت کدرهگیری لازم است، تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر است.
  • بعد از ثبت قرارداد سه نسخه از آن پرینت گرفته می‌شود یک نسخه نزد مشاور املاک و دو نسخه دیگر در اختیار طرفین معامله قرار خواهد گرفت.
  • در مرحله آخر بعد از ثبت کد رهگیری یک بارکد دو بعدی در بالای صفحه ظاهر می‌شود که تمام مشخصات ملک در آن ثبت شده است.
مطلب پیشنهادی:  آیا طلاق به دلیل توهین و فحاشی شوهر امکان دارد؟

دریافت کد رهگیری املاک قولنامه ای

استعلام کد رهگیری با کد ملی

استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی، یکی از امکانات متعددی است که توسط سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir برای کاربران این سایت فراهم گردیده است. متقاضیان با مراجعه به این سامانه می‌توانند استعلام کد رهگیری قولنامه خود را دریافت کنند. در ادامه برای راهنمایی بیشتر نحوه آموزش تصویری گرفتن کد رهگیری املاک را شرح می‌دهیم.

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه ثبت معاملات و املاک کشور یعنی iranamlaak.ir را جستجو کنید تا مطابق تصویر زیر وارد صفحه اصلی سایت ثبت معاملات و املاک کشور یا همان سامانه ایران املاک شوید.

در این صفحه بر روی سربرگ خدمات کلیک کرده و از منوی باز شده، گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب نمایید.

اکنون همان طور که در تصویر ملاحظه می‌کنید، وارد صفحه اصلی سامانه استعلام قرارداد املاک شده‌اید. به منظور استعلام قرارداد املاک که یک سند عادی بوده، کد ملی یکی از طرفین قرارداد را در کادر اول وارد کرده و کد رهگیری قرارداد را نیز در کادر دوم وارد نموده و پس از وارد کردن عبارت امنیتی در کادر مربوطه، دکمه جستجو را کلیک کنید.

دریافت کد رهگیری املاک قولنامه ای

هزینه کد رهگیری املاک

با توجه به آخرین خبر منتشر شده از اتحادیه مشاوران املاک، هیچ مشاور املاکی حق ندارد در قبال ارائه کد رهگیری، از طرفین معامله هزینه‌ای دریافت کند. حق الزحمه مشاور املاک نیز طبق تعرفه تصویبی قابل دریافت است. البته سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، هزینه دریافت کد رهگیری را از دفاتر املاک و در هنگام ثبت قرارداد، دریافت می کند. مشاورین می توانند برای مشاهده آخرین تعرفه جهت دریافت کد رهگیری، به صفحه تعرفه صدور کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مراجعه کنند. هنگام دریافت کد رهگیری به این موضوع توجه داشته باشید که دریافت مالیات کد رهگیری املاک از طرفین معامله غیر قانونی بوده و درصورت دریافت مالیات از آن‌ها، پیگرد قانونی دارد. 

نحوه استعلام کد رهگیری املاک با بارکد

هنگامی که قرارداد برای طرفین معامله منعقد می‌شود، در بالای این برگه‌ها، یک کد QR وجود دارد که با اسکن آن‌ها از طریق اپلیکیشن‌های اسکن کننده QR می‌‍‌توانید مشخصات قرارداد مانند نشانی ملک، نام خریدار و فروشنده و یا نام مالک و مستاجر را مشاهده کنید.

پیشنهاد مطالعه: قوانین تعمیرات در ملک اجاره‌ای

یک نظر

  1. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «نحوه دریافت و استعلام کد رهگیری املاک» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

زنان در چه صورتی نیازی به اجازه‌ خروج از کشور ندارند؟

در سال‌های گذشته ممنوعیت خروج بسیاری از ورزشکاران، هنرمندان و سایر زنان مستقل و شاغل و اجا…