نحوه استفاده از چک در معامله ملک

3
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به آنکه خرید ملک بزرگ‌ترین معامله هر فرد در زندگی خود است، این حساسیت هنگامی دو چندان می‌شود، که خرید و فروش با استفاده از چک انجام شود بنابراین لازم است با تمام نکات حقوقی آن آشنا شوید.

از بزرگ‌ترین دغدغه خریداران و فروشندگان، معامله ملک با استفاده از چک است. در واقع فروشندگان هنگام معامله از این بابت نگران هستند آیا خریدار به تعهد خود نسبت به پرداخت مبلغ ملک با صدور چک عمل می‌کند؟

در موارد بسیاری به دلیل آنکه افراد آگاهی لازم را نسب به قوانین حقوق ندارند ممکن است دچار اشتباهاتی شوند. برای مثال هنگام خرید ملک، خریدار نصفی از مبلغ ملک را می‌پردازد و باقی آن را به صورت چک تحویل فروشنده می‌دهد. در این هنگام در قرارداد قید می‌شود در صورت وصول نشدن چک در زمان معین قرار داد ملک به طور خودکار فسخ می‌شود. در صورتی که از لحاظ قانونی فسخ قرارداد در چنین موقعیتی معتبر نمی‌باشد. چنانچه قصد خرید و فروش ملک با استفاده از چک را دارید تا پایان این مطالب با دلتا مگ همراه باشید.

نحوه صدور چک در معامله ملکی

نحوه صدور چک در معاملات املاک

معامله املاک مانند هر معامله دیگری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در صورت نداشتن اطلاعات کافی در این‌باره ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی شود. نحوه پرداخت پول از مسائل مهم در معاملات ملکی است. نحوه فروش ملک با چک به این شکل است که تمام مبلغ ملک در یک لحظه پرداخت نمی شود. بلکه در زمان طی کردن مراحل مربوط به تنظیم و انتقال سند و به مرور پرداخت می شود. مشاور املاک باتجربه هنگام عقد اینگونه قرارداد‌هایی تمام جزئیات آن را درج می‌کند تا از به وجودآمدن مشکلات بعدی جلوگیری کند.

نحوه صدور چک در معاملات

  • مرحله اول خرید ملک با استفاده از چک، مقداری از مبلغ ملک به عنوان بیعانه پرداخت می‌شود. البته مقدار مبلغ پرداختی بستگی به شرایط خریدار و فروشنده دارد.
  • مرحله دوم  خرید ملک با استفاده از چک، بعد از آنکه مراحل اولیه انتقال سند انجام گرفت، خریدار و فروشنده تاریخی را برای تحویل کلید و ساختمان تعیین می کنند. در زمانی که کلید واحد مسکونی به خریدار تحویل داده می شود، فروشنده مابقی وجه معامله را در قالب چک یا روش های دیگر تحویل می گیرد. به طور معمول این کار در آژانس مشاور املاک و در حضور دو شاهد صورت می گیرد تا در آینده از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.
  • آخرین مرحله خرید و فروش ملک با چک، زمانی است که در دفتر ثبت اسناد رسمی، تمامی مراحل انتقال سند به درستی انجام شده و فروشنده با انتقال سند قطعی ملک به نام خریدار، میزان مبلغ باقی مانده را دریافت می کند.
مطلب پیشنهادی:  فروش آپارتمان با قواره های 20 متری

نکات مهم در معامله چک

نکات مهم در هنگام صدور چک

  • برای جلوگیری از جعل چک، بهتر است تا صاحب حساب با دستخط خود چک را صادر نماید.
  • از قراردادن چک سفید امضا در اختیار دیگران خودداری کنید.
  • در زیر امضا، حتما نام، نام خانوادگی و تاریخ صدور چک ذکر شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “نکات قانونی تنظیم سند برای طفل صغیر“را مطالعه کنید.

3 دیدگاه

  1. […] با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “نحوه استفاده از چک در معامله ملک“را مطالعه […]

    پاسخ

  2. […] بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب”نحوه استفاده از چک در معامله ملک“را مطالعه […]

    پاسخ

  3. […] بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “نحوه استفاده از چک در معامله ملک“را مطالعه […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…