راهکار‌های دولت در کنترل بازار اجاره‌بها

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در شرایط عادی تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن قابل تأیید نیست. ولی در وضعیت بحرانی می‌توانند از افزایش ناگهانی نرخ اجار مسکن در یک سال جلوگیری کرده و شاهد رشد تدریجی آن در چندسال آینده باشیم.
نقش دولت در کنترل اجاره بها

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، طبق آمار‌های منتشر شده 51 درصد از جمعیت تهران اجاره نشین هستند. بنابراین مردم به ناچار باید 65 درصد از موجودی سبد معیشتی خود را برای گرفتن سرپناه هزینه کنند. برای سامان دادن به بازار مسکن، قرار است در اجرای مصوبات سران سه قوه، شهرداری تهران مسئولیت‌هایی بر عهده داشته باشد. طبق مصوبه منتشر شده از سوی سران سه قوا، سقف اجاره‌بها برای تهران 25 درصد و سایر شهر‌ها 20 درصد تعیین شد.

براساس این تصمیم گیری قراردادهای اجاره برای سال آینده تمدید می شوند به جز استثناهایی که در این مصوبه پیش بینی شده است. برخی از فعالان حوزه ممسکن معتقدن دولت با استفاده از تعیین نرخ، باعث افزایش بیشتر اجاره‌بها می‌شود. اما گروه دیگری از فعلان معتقدن که بازار اجاره‌بها با این وضع بحرانی پیش‌رو نیاز به حمایت دولت دارد.مردم باید بیشتر در آمد خود را صزف اجاره کنند

حمید یاری کارشناس اقتصاد مسکن می گوید : از طرح کنترل بازار اجاره  حمایت می کنم به شرطی که موقت باشد  و تبدیل به رویه سالانه نشود

او معتقد است که  تعیین سقف اجاره‌بها می‌تواند کمک خوبی باشد به خصوص در این شرایط که بازار اجاره مسکن به وضعیت بحرانی رسیده و بسیاری از مستأجران در مضیقه هستند. در شرایط عادی هیچ اقتصاددانی از تعیین دستوری قیمت اجاره مسکن حمایت نمی‌کند اما در این شرایط، این مصوبه می‌تواند به مستأجران کمک کند به شرط اینکه سایر دستگاه‌های ذی ربط خصوصاً دستگاه قضائی و شوراهای حل اختلاف نیز با دولت همکاری کرده و در صدور احکام تخلیه، با تأمل بیشتری اقدام کنند.

مطلب پیشنهادی:  آرامش بازار ارز در پی معاملات توافقی

اقدامات باک برای کنترل اجارخ بها

اقدامات بانکی لازم برای کنترل اجاره‌بها

کارشنناسان معتقدن مداخله دولت در بازار برای مدت کوتاهی جوابگو است. در بلند مدت باید اقداماتی چون اجاره داری حرفه‌ای با مشوق‌های مالیاتی ترویج شود. از دیگر راه‌های کنترل اجاره‌بها راه اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات در بازار سرمایه است. برای مثال تعدادی از بانک‌ها بعد از تعیین نرخ سود بلند، صندوق‌هایی با درآمد ثابت راه انداز کردند. املاک مسکونی در اختیار بانک‌ها، به این صندوق‌ها داده می‌شوند تا بتوانند با عرضه آنها در بازار اجاره مسکن، به کنترل اجاره بها کمک کنند.

3 دیدگاه

  1. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «راهکار‌های دولت در کنترل بازار اجاره‌بها» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «راهکار‌های دولت در کنترل بازار اجاره‌بها را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  3. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «راهکار‌های دولت در کنترل بازار اجاره‌بها» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …